Safareig del torrent de Peguera
Cercs

Berguedà
    Al nucli de Cercs, al peu de la carretera de Ribes, al costat oposat de Ca l'Agustí.

Element arquitectònic
    XIX-XX
    BCIL núm. 969-I, de 13/04/2005
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si. IPA 30674
    Sense ús
    Ajuntament de Cercs. Ctra. de Ribes, 20. 08698 Cercs
    Sara Simon Vilardaga

El safareig està situat a una cota inferior a la de l'actual carretera de Ribes, que constitueix el carrer principal que creua el poble. S'hi accedeix per un curt tram d'escales i una rampa. Actualment es troba en desús i sense aigua. La seva ubicació és també al peu del torrent de Peguera, el qual li dóna nom. És un safareig de planta rectangular, amb la part superior de dos dels murs inclinada cap l'interior del dipòsit per tal de permetre rentar la roba, al costat sud i nord. Els murs del dipòsit presenten un revestiment de morter industrial que no permet veure el material constructiu. L'estructura del safareig queda, en part, amagada pel pont de la carretera. De fet, la construcció de la carretera i del pont que permet salvar el torrent de Peguera va afectar al safareig, condicionant la seva utilitat, ja que actualment només és accessible com a safareig per un dels costats. El dipòsit està protegit per una coberta senzilla, a un sol vessant, de bigues de fusta, llates i teula àrab, suportada per pilars de maó massís. Al costat oest hi ha l'entrada de l'aigua, que actualment és a partir d'un tub de formigó que forma part del traçat d'un antic canal d'un molí. A l'extrem oposat de l'entrada, per tant, al costat est, hi ha el desaigua del dipòsit del safareig el qual, de fet, constitueix la continuació del canal de l'antic molí.

Sembla que l'origen del safareig data de cap a finals dels anys 90 del segle XIX, encara que posteriorment va experimentar importants modificacions i reformes, en part degudes a la construcció de la pont de la carretera. També va comptar amb alguna modificació com a resultat de reformes en el canal del molí, del qual recull les aigües.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa P. 5. Ajuntament de Cercs.
    SERRA, R. (2006): Cercs. La mirada del fotògraf. Manresa: Zenobita edicions.