Safareig del torrent de les Garrigues
Cercs

Berguedà
    Al nucli de Cercs, al peu del torrent de les Garrigues i de la carretera de Ribes.

Element arquitectònic
    XX
    BCIL núm. 970-I, de 13/04/2005
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si. IPA 30675
    Ajuntament de Cercs. Ctra. de Ribes, 20. 08698 Cercs
    Sara Simon Vilardaga

El safareig del torrent de les Garrigues, també és anomenat com a safareig de la font gran, degut a la proximitat a aquesta popular font. Es tracta d'un safareig bastit a una cota per sota del nivell de la carretera i de l'accés a la zona de la font gran. L'accés és per el costat de la carretera (est) i és a través d'un curt tram d'escala de pocs graons. L'estructura del safareig és de planta rectangular, amb la part superior del mur nord inclinada cap a l'interior del dipòsit, no són visibles materials constructius ja que les parets estan arrebossades amb morter de ciment industrial. La construcció està bastida arrambada al mur que conforma el talús de la rampa d'accés a la zona de la font gran i que conforma el mur sud del safareig. El safareig està protegit per una coberta d'un sol vessant de bigues de fusta, llates i teula àrab, suportada per bigues de fusta que actuen com a pilars del teulat. En el mateix mur sud del talús, al costat mateix del safareig per l'extrem oest, hi ha les sortides d'aigua de la font gran, un conjunt de vuit tubs que ofereixen aigua constantment.
    que dos dels murs inclinada cap l'interior del dipòsit per tal de permetre rentar la roba, al costat sud i nord. Els murs del dipòsit presenten un revestiment de morter industrial que no permet veure el material constructiu. L'estructura del safareig queda, en part, amagada pel pont de la carretera. De fet, la construcció de la carretera i del pont que permet salvar el torrent de Peguera va afectar al safareig, condicionant la seva utilitat, ja que actualment només és accessible com a safareig per un dels costats. El dipòsit està protegit per una coberta senzilla, a un sol vessant, de bigues de fusta, llates i teula àrab, suportada per pilars de maó massís. Al costat oest hi ha l'entrada de l'aigua, que actualment és a partir d'un tub de formigó que forma part del traçat d'un antic canal d'un molí. A l'extrem oposat de l'entrada, per tant, al costat est, hi ha el desaigua del dipòsit del safareig el qual, de fet, constitueix la continuació del canal de l'antic molí.

En el torrent, a la zona del safareig, hi podem veure una petita resclosa i l'inici d'un canal que abastia d'aigua un antic molí.
    La zona, especialment les fonts que hi ha al costat del safareig i la zona d'esbarjo situat aigües més amunt, i que es troba pròpiament al peu de la font gran, constitueixen una àrea molt freqüentada per gent que hi acudeix a buscar aigua però també a passar els dies d'estiu.

Aquest safareig junt amb el proper safareig del torrent de Peguera sembla que eren els més antics del nucli. Pel que fa al safareig del torrent de les Garrigues consta que es va bastir pels volts dels anys 20 del segle XX. L'indret on està ubicat constitueix la zona de partió dels antics termes de la Baells i Cercs (o Pont de Rabentí). Sembla que era especialment molt utilitzat per la propera casa de Ca la Bòrnia i també la de la Batllona. A l'altra banda del torrent, no gaire més amunt, consta que hi havia un antic tornall de Ca la Bòrnia, es diu que en el mateix indret antigament hi havia hagut un molí.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa P. 5. Ajuntament de Cercs.
    SERRA, R. (2006): Cercs. La mirada del fotògraf. Manresa: Zenobita edicions.