Retaule de Sant Pere de Vallcàrquera
Figaró-Montmany

Vallès Oriental
    Vall de Vallcàrquera
    Sant Pere de Vallcàrquera.

4619566
    Patrimoni moble
    Objecte
    Modern
    Renaixement
    Neoclàssic
    XVI-XIX
    Any
    En procés de restauració.
    Restringit
    Sense ús
    Privada accessible
    Bisbat de Vic. C/ Santa Maria, n. 1. 08500. Vic.
    Anna M. Gómez Bach

El retaule major dedicat a Sant Pere ocupava tot l'absis central, en tenim una breu descripció feta pel prevere Roviralta: "Está dedicado al titular San Pedro. Consta de cuatro pisos ú órdenes que llegan del suelo hasta el techo, ocupando todo el ábside. La fecha de su construcción tiene lugar en el siglo XVI, esculpida en el zócalo, indica al su gusto arquitectónico. El orden bajo, tiene además de la mesa central, las gradas y el pequeño sagrario de la exposición, un zócalo o plafón con lienzos al óleo. El primero alto consta de cinco compartimientos verticales, de los que el centro ostenta la imagen de escultura, de tamaño natural, del titular; los dos á ella más próximos, sendos lienzos con escenas de la vida del santo, y los dos remotos son nichos con otras imágenes de escultura en ellos. La misma disposición presenta el segundo orden alto, sólo que el nicho central cobija á la Virgen de Montserrat. El tercer alto no tiene más que tres compartimientos, con un crucifijo en el del medio, y lienzos en los dos restantes. Los adornos no son pocos, están trazados según el gusto barroco, con columnitas, frontones partidos con volutas, llamados frontones volutados..." El cos inferior del retaule està, dividit en cases o departaments, en cadascun dels quals hi ha, pintada o en relleu, una figura o una escena que pot ésser relacionada amb el personatge o el tema religiós al qual és dedicat el retaule. Actualment aquest es troba desmuntat i en procés d'estudi, dins el projecte de Vallcàrquera 21, on a més de salvaguardar el retaule es van troba dues representacions més tardanes, del segle XIX i datades en un moment indeterminat després de la Guerra del Francès, de Sant Lluc i Sant Mateu. Aquestes van ser encarregades pels vilatans del Figaró a través del vot del poble i en el marc de la festivitat dels Sants Patrons.

Es té previst que el retaule es dipositi a l'església parroquial del Figaró.

A la diada dels Sants Patrons de 2005 es va presentar a l'església de Sant Pere de Vallcàrquera els primers resultats del projecte "Vallcàrquera 21" de recuperació i valorització del patrimoni cultural i natural de Vallcàrquera: el retaule de Sant Pere, l'entorn de la capella i del molí de can Xicola, els camins tradicionals. Aquest projecte és una de les línies de treball principals del Pla de Desenvolupament Local i es fa amb col·laboració de la Generalitat de Catalunya i del Fons Social Europeu. Durant la restauració del retaule de Sant Pere s'han trobat uns pintures del segle XIX que representen a Sant Lluc i Sant Mateu amb els vivents de l'Apocalipsi. Les pintures han estat identificades per la tècnica restauradora Sra. Ester Turà com les restes de la representació pictòrica del Vot de Poble realitzat al 1812 pels parroquians de Vallcàrquera i que instituí la Processó dels Sants Patrons. Pla Els treballs de restauració són un dels projectes del pla, entre el qual també hi ha l'arrenjament i l'adequació de l'entorn de la mateixa església. El Departament de Cultura de la Generalitat ha atorgat una subvenció per a la continuació de la restauració del retaule renaixentista de Sant Pere de Vallcàrquera (segle XVI). Els treballs de restauració són un dels projectes del Pla de Desenvolupament Local 2004-2007. En el decurs del desmuntatge de retaule es va recuperar la data del mateix, al aparèixer pintat l'any 1595. Actualment s'estan acabant els treballs de restauració del retaule de Sant Pere de Vallcàrquera que es duen a terme en el Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya a Valldoreix i es té previst que aquest es dipositi a l'església parroquial de Figaró.

FULL MUNICIPAL N.18 Edició trimestral Abril de 2005. Ajuntament de Figaró-Montmany. Presentació de resultats del projecte Vallcàrquera 21. OLIVER, J. 2000. Història de Figaró-Montmany. Vol. 1: Figaró abans de ser-ho, Ajuntament de Figaró-Montmany.