Retaule barroc de l'Església de Santa Cecília de Fígols
Fígols

    Berguedà
    Fígols, Església de Santa Cecília de Fígols
    Emplaçament
    Rural

    Coordenades:

    42.181015920466
    1.8364546810989
    403910
    4670530
    Número de fitxa
    08080 - 15
    Patrimoni moble
    Tipologia
    Objecte
    Modern
    Segle
    s.XVII
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Física
    Inexistent
    Accés
    Restringit
    Religiós/Cultural
    Titularitat
    Privada accessible
    Bisbat de Solsona
    Autoria de la fitxa
    JOEL COLOMER CASAMITJANA

    El retaule es troba a l'interior de l'església de Santa Cecília de Fígols. Ocupa l’altar major i es troba integrat a la nau de l’antiga església romànica, la qual va ser modificada al segle XVII per tal d’acollir aquesta nova peça artística. Concretament, es va rebaixar el mur de l’absis original per fer-hi cabuda, fet que reflecteix la importància que es donava a l’embelliment litúrgic en aquell moment. L’estructura del retaule, d’estil barroc, presenta una rica ornamentació daurada i una composició vertical presidida per la figura de Santa Cecília, representada amb els atributs propis de la seva iconografia tradicional: instruments musicals com l’orgue o la lira, símbols del seu patronatge sobre la música. La presència d’aquesta obra en un entorn tan recollit com Fígols evidencia la voluntat de les comunitats rurals d’enllaçar devoció i bellesa, i de dotar els seus espais de culte d’una dimensió espiritual i artística que transcendís la simplicitat de les formes romàniques originals. 

    L’església de Santa Cecília, situada al nucli històric de Fígols Vell, al Berguedà, conserva un magnífic retaule barroc dedicat a la seva patrona. Aquesta obra, probablement realitzada el selgle XVII és un exemple destacat de l’art religiós d’època moderna en l’àmbit rural català, i esdevé un dels elements patrimonials més significatius del municipi. El retaule barroc de Santa Cecília forma part de l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya i és un testimoni viu de la continuïtat entre l’art medieval i modern en el context religiós dels pobles de muntanya.