Rellotge de sol de tarda de Can Gorina
Matadepera

Vallès Occidental
    Camí de la Font de la Tartana, núm. 48
    Costat dret de la façana de ponent.

419098
    Element arquitectònic
    XIX
    Any
    Regular
    La darrera restauració o pintat del rellotge no s’adequa a l’original que s’endevina al dessota. El suport de morter de calç s’està malmetent, amb varies fissures visibles.
    BCIL
    Protecció Integral (Número 10 del Catàleg de Béns del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal).
    Seguint l'article 25 del Títol IV de la normativa especial de les masies i conjunts arquitectònics, tots els elements ornamentals de les façanes, inclosos els rellotges de sol, s'han de mantenir.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (IPA)
    Ornamental
    9268601DG1096N0001JB
    Jordi Montlló Bolart

Rellotge de sol de tarda, situat a la planta pis, per dessota el ràfec, a mà dreta de la façana orientada a ponent.

Es tracta d’un rellotge rectangular, emmarcat i pintat amb terres (negre i marró), al damunt de l’arrebossat de calç. És del tipus vertical declinant, amb orientació sud / sud-oest.

Tot i que ara hi ha una canal de recollida d’aigües, l’acció continuada de la pluja baixant directament de la teulada, l’ha malmès en part. Aquest fet ha provocat que el suport de morter de calç s’hagi esquarterat i alhora que hagi deixat al descobert el pintat del rellotge original, que data de l’any 1807.

El rellotge original consta d’un astre solar antropomorf rogenc amb tonalitats ocres, envoltat per una corona solar de color blanc, delimitada per ambdós costats per una línia de color negre. A l’interior d’aquesta, una filigrana a base de ziga-zagues de color vermell.

De la corona neixen les hores solars, lleugerament esgrafiades, mentre que les mitges hores ho fan des de la part interior del marc. Les originals estaven pintades de color vermell, mentre que les visibles actualment són de color negre, més amples (la línia de les onze és gairebé imperceptible i en la restauració o repintat del rellotge no es va tenir en compte).

Les hores, de color negre, estan representades amb xifres àrabs; van des de les 10 del matí a les 7 del vespre. Estan situades en el marc on s’endevinen decoracions a base de cercles de color vermell, fets a mà alçada i un lema o nom amb la data de realització a la part superior: DECURO TEMPUS (?) ANY 1807

El gnòmon és de vareta, de ferro collat al morter de calç, que en aquest indret s’ha desprès.

Aquest rellotge no consta a l’Inventari de Rellotges de sol dels Països Catalans de la Societat Catalana de Gnomònica. Només s’hi ha localitzat el rellotge de matí situat a la façana de migdia, amb el número de referència 5397.

Segons Miquel Ballbé, l’any 1508, l’abat del monestir de Sant Llorenç del Munt, concedeix en emfiteusi el mas Bassa a Joan Gorina , que acabarà rebent el nom de mas Gorina.

Esteve Renom i Pulit va adquirir la documentació patrimonial del mas Gorina que comprèn els anys 1577 fins a 1904. Destaca el dietari de Francisco Gorina i Riera que va ser alcalde de Matadepera i Jutge de Pau, transcrit i editat per Joan Comasòlivas i Font, arxiver.

AJUNTAMENT de Matadepera (2009). Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Matadepera. Tomo IV. Catàleg de Béns.

BALLBÉ i BOADA, Miquel (1981). Matadepera i Sant Llorenç del Munt. Més de mil anys d’història. 1er volum, Matadepera. Ajuntament de Matadepera.

BALLBÉ i BOADA, Miquel (1985). Masos i pairalies de Matadepera. Terrassa: Caixa d’Estalvis de Terrassa.

FONT SEGURA; X. i MUNUERA BERMEJO, J. (2014). Matadepera: patrimoni cultural. Ajuntament de Matadepera.