Ramal B1 de la carrerada del Coll d'Arques

Estructural
    Diversos propietaris
    Xavier Esteve i Gràcia

Es tracta d'un ramal de la carrerada del Coll d'Arques / Camí de la Segarra. La carrerada travessa la serralada Litoral per de la pista asfaltada que porta a la urbanització de Trencarroques. Després de passar la masia de la Creu es desvia en sentit sud-oest seguint en direcció a la urbanització, s'enfila vers el punt més alt de la carena, que és el vèrtex de les Tortes. En arribar al cim, on hi ha un dipòsit, la carrerada segueix en sentit descendent per l'avinguda de Clariana i pel carrer Via Làctia de la urbanització Trencarroques. A partir de la plaça d'Andròmeda segueix el límit del terme municipal de Cubelles. Uns 500 metres més avall se separa definitivament de Cubelles per enfilar el camí descendent vers el nucli de Cunit.

També coneguda amb el nom de camí de la Segarra. Identificada amb el codi B1 a l'obra de Rovira i Miralles (1999).

La unitat formada pel Penedès, Garraf i Camp de Tarragona és una de les grans zones d'hivernada a la transhumància de la Catalunya central i oriental. Els ramats que hivernaven en aquestes zones pujaven a passar l'estiu en algun punt de l'arc de muntanyes que tanquen les comarques del Solsonès, Berguedà i el Ripollès pel Nord i, alguns, tramuntaven aquest arc i entraven a la Cerdanya. Els ramats que sortien del Penedès i del Garraf per anar als Pirineus tenien diversos camins els quals els permetien anar a trobar la carrerada de Solsona, la de Berga o la de la Cerdanya, la qual es desdoblava en dues branques importants, la de l'Alt Berguedà i la del Ripollès (Rovira, Miralles, 1999).
    La carrerada del coll d'Arca o camí de la Segarra és una de les carrerades més important d'entrada i sortida del Penedès i del camp de Tarragona per anar als Pirineus o a la Segarra. També era utilitzada per anar a la fira de Santa Coloma, sens dubte la més important de totes aquestes comarques.
    Antigament era el camí carreter que feia servir la gent de Clariana i la Gornal per anar a Cunit.

ROVIRA, J. ; MIRALLES, F. (1999) Camins de transhumància al Penedès i al Garraf: aproximació a les velles carrerades per on els muntanyesos i els seus ramats baixaven dels Pirineus a la marina Barcelona: Associació d'Amics dels camins ramaders.