Rajols II o Collet de Rajols
Tavertet

Osona
    Collet de Rajols
    A tocar del camí de Rocallarga, a uns 350 m al sud-oest de Rajols.
    1.159 m

Jaciment arqueològic
    Prehistòric
    Neolític
    Va ser tapat després de ser excavat, degut al seu fràgil estat de conservació.
    Patrimoni arqueològic i paleontològic NNSS 2003, zona de protecció especial.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, CC.AA: 2709.
    Sense ús
    08280A005000200000JJ
    Virgínia Cepero González

Es tracta d'una cista megalítica amb túmul de terra, que es troba al collet de Rajols.

Està formada per una doble cambra: la principal, d'1,30 m de llargada per 1,30 m d’amplada; i l'adossada, de 0,80 m d’amplada per 1,10 m de llargada.

El túmul presenta un diàmetre màxim de 14 m i un perímetre de 43,98 m. Hi ha un cromlec construït, de 1,50 m amplada, que fa de contenció a la massa tumular.

Fou excavada parcialment per membres del Museu de Vic, a principis del segle XX. L'any 1986, l'equip d'arqueòlegs format per Josep Castells, Walter Cruells i Miquel Molist la van redescobrir.

L’any 1988 va ser objecte d’una intervenció arqueològica, per part del pel mateix equip, que va permetre documentar alguna resta òssia humana, peces de sílex tallat i, fora de la cambra però dins de l'estructura tumular, dos vasos ceràmics.

El materials arqueològics associats al megàlit permeten situar-lo cronològicament en el període del neolític mig. Forma part del complex funerari de l'àrea, que a partir d'altres jaciments (El Padró II i Font de la Vena) ha pogut ser datat per radiocarboni 14.

Un cop finalitzada l'excavació, degut al fràgil estat de conservació del megàlit, es va tapar.

AJUNTAMENT DE TAVERTET (2003) Carta Arqueològica. Normes subsidiàries de planejament de Tavertet (text refós). Tavertet: Ajuntament de Tavertet.

COLOMINAS ROCA, J.; GUDIOL RICART, J. M. (1923) “Sepulcres megalítics de l'Ausetania. Separata de: Quaderns d'Estudi, vol. XV, núm. 57. Barcelona: Impremta de la Casa de la Caritat.

GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (2016) Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya (Tavertet).

GUDIOL, J.M. "Les cistes de Rejols". Butlletí de la Secció d'Exploradors del Centre Excursionista de Vic. Any II.

PERICOT, L. (1950) Los sepulcros megalíticos catalanes y la cultura pirenaica. Barcelona: CSIC.

RIUS SERRA, J. (1920) "Sepulcres megalítics excavats pel Museu de Vic". Anuari de l'Institut d'Estudis Catalans, vol. VI (1915-20). Barcelona: l'Institut d'Estudis Catalans, p. 503.