Pont de Sant Pere de Copons
Copons

Anoia
    Camí de Sant Pere de Copons, 08289
    Al nord-est del nucli urbà, al principi del camí que porta a Sant Pere de Copons

Obra civil
    Popular
    XX
    Ajuntament de Copons
    Adriana Geladó Prat

Pont de traçat rectilini damunt de la riera de Sant Pere, situat al nord-est del nucli urbà, en el camí d'anar al nucli de Sant Pere i a Rubió. Presenta una alçada considerable, necessària per salvar el desnivell existent entre el camí i la riera. Està format per un gran arc de mig punt adovellat bastit en pedra escairada, sostingut per pilars laterals fets de carreus de pedra ben escairats, disposats en filades regulars i amb pedres petites falcant les juntes. Als extrems d'aquests pilars s'observen contraforts atalussats de pedra que fan la funció de tallamars. L'intradós de l'arc està bastit en maons disposats a sardinell. La resta de l'estructura també està bastida en pedra desbastada, disposada en filades regulars. La part superior del pont està pavimentada, sense voreres i està protegida per una barana de ferro, amb els capponts oberts.

La construcció del pont es dugué a terme entre els anys 1936 i 1939 gràcies a l'aportació de 9700 pessetes i la pròpia feina d'un bon nombre de veïns de la zona. En concret, aquests eren els veïns del nucli de Sant Pere, els de Comalats i bona part de les masies que hi havia en el camí d'anar a Rubió, així com l'ajuntament de Copons. La construcció del pont anà a càrrec del paleta Maximinià Closa i la primera pedra la posà en Joan de cal Bou, que era borni i sempre queia de les passeres que travessaven la riera a l'aigua. L'encarregat era el Cisquet del Jove de l'era i alguns dels veïns que feren aportacions són els tres germans de cal Ros i el Josep Torra de cal Vicens de Comalats, entre d'altres. El pont es va construïr amb ciment, pedra i fusta (per les bastides) de la zona i l'obra es realitzà sense maquinària. Primer es va construir l'ull i posteriorment la resta de l'estructura, feta a base de carretons de pedra que l'anaven reomplint. Sembla ser que aquesta darrera fase es realitzà entre els anys 1938 i 1939. L'any 1981, amb l'enderroc d'una part de la banda de tramuntana del pont, l'estructura fou refeta i reforçada, quedant fixada la configuració actual amb el paviment de formigó i les baranes de ferro.

CALVET, Emili (1996). "De quan es va fer el pont de Sant Pere". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 2, p. 3. CLUB ESCOLAR 3C (1997). "Construcció del pont sobre la riera de Sant Pere, (primera fase) any 1937". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 3, p. 3. GRAU LLUCIÀ, Roser (2011). "Gent i memòria dels veïnats, Sant Pere de Comalats, la Roquera…". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 32, p. 4.