Pont de les Cases Noves - Carretera de Sant Llorenç
Gelida
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Segons l'estudi de Rosselló (2016) les principals dades del pont se centren en les estructures conservades des de la seva construcció i dimensions.
Es tracta d'un pont de formigó armat. El tauler és una estructura nervada de 173 m de llarg que es recolzen sobre els estreps amb bigues. Els pilars del pont són de fàbrica amb una distància d'entre 8,40 i 11 m amb els extrems arrodonits i simulen carreus.
Les baranes de ferro forjat presenten un estil noucentista en els seus acabats.
Història
Segons l'estudi del patrimoni ferroviari i viari de Gelida de Joan Rosselló (2016), la construcció de la carretera de Gelida a Sant Llorenç es comença a projectar a partir de la creació de la línia de ferrocarrils, ja que se'n va alterar el recorregut. L'any 1908 es va presentar el recorregut definitiu per can Cartró i la Ferreria, però no va ser fins als anys 1922 -24 que no es va resoldre el pas per sobre del riu Anoia amb el pont. El projecte, però, que data de 1913-15, no es feu efectiu fins a principis dels anys 1920, quan se'n va executar el pressupost entre el 1922-24.
El pont fou destruït pels seus extrems durant la retirada republicana de 1939, el 23 de gener, i es va refer seguint el projecte d'Eduard Peña, l'any 1941-42.
Enric Carafí (2018) esmenta la particularitat sobre les baranes restaurades i rehabilitades en la darrera restauració del pont, moment en el qual es va ampliar la plataforma superior per millorar-ne el pas de vianants. Les baranes van ser promogudes l'any 1915 per Ramon Riba i Pla, propietari de Can Castany, qui va liderar una campanya de subscripció per finançar les despeses de l'enginyer encarregat de redactar els plànols. El total recaptat va ascendir a 1.750 pessetes, segons un registre publicat que es conserva en l'Arxiu Gelidenc Maria Morera Martí i Pere Carafí Pascual. Un total de 74 individus de Gelida i Sant Llorenç van participar-hi i, a raó d'una fotografia de l'obra en construcció present al programa de Festa Major de l'any 1928, possiblement es va iniciar molts anys més tard de la subscripció popular.
Bibliografia
CARAFÍ, Enric (2018). "L'arxiu Gelidenc va endavant i no s'atura". Programa Festa Major 2018, pp. 64-72.
CARAFÍ, Mercè (1998). L’Abans. Recull gràfic de Gelida, 1890-1965. Efadós Editorial.
ROSSELLÓ, Joan (2016). "Els valors oblidats del patrimoni ferroviari i viari de Gelida". Programa de Festa Major 2016. pp. 33 - 42.


