Pont Bv-2249 sobre el FFCC
Gelida

    Alt Penedès
    Pont de la carretera Bv-2249 a Sant Llorenç d'Hortons sobre el ferrocarril, a l'alçada de Les Cases Noves.
    Emplaçament
    Les Cases Noves
    96

    Coordenades:

    41.446458002213
    1.8562656641006
    404462
    4588952
    Número de fitxa
    08091 - 127
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XX
    Desconeguda
    Estat de conservació
    Bo
    L'estructura del pont és l'original, si bé, el teuler ha estat refet contemporàniament, i la volta ha quedat parcialment tapada per un reforç de formigó, també contemporani.
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Sòl de Protecció Especial (Pla territorial Metropolità de Barcelona, Pla Director Territorial de l’Alt Penedès)
    Accés
    Obert
    Estructural
    Titularitat
    Pública
    Generalitat de Catalunya
    Autoria de la fitxa
    Martí Picas. INSITU SL

    Segons l'estudi de Joan Rosselló (2016), les principals dades patrimonials del pont se centren en les estructures conservades des de la seva construcció i dimensions.

    Rosselló apunta que l'estructura és l'original, malgrat l'intent de voladura durant la Guerra Civil, ja que no el van esfondrar i només va quedar malmès exteriorment. A mitjans dels anys 1980, es va ampliar el tauler per permetre el pas en ambdós sentits de la carretera.

    Les dimensions aproximades són de 25 m de llargada, d'un sol ull amb volta de canó. Està construït de pedra i els cantoners estan embellits amb carreus treballats.

    Segons l'estudi del patrimoni ferroviari i viari de Gelida de Joan Rosselló (2016), la construcció de la carretera de Gelida a Sant Llorenç es comença a projectar a partir de la creació de la línia de ferrocarrils, ja que se'n va alterar el recorregut. L'any 1908 es va presentar el recorregut definitiu per can Cartró i la Ferreria i, segurament, també se'n va deixar perfilada aquesta obra civil.

    Tal i com va passar amb la carretera, la construcció de la via de tren va comportar també la construcció del pont per tal de superar la nova barrera viària. Al principi dels anys 1980 es va desdoblar la plataforma per fer-la més ampla.

    CARAFÍ, Mercè (1998). L’Abans. Recull gràfic de Gelida, 1890-1965. Efadós Editorial.

    ROSSELLÓ, Joan (2016). "Els valors oblidats del patrimoni ferroviari i viari de Gelida". Programa de Festa Major 2016. pp. 33 - 42.