Monument a Mossèn Jacint Verdaguer
Sant Hipòlit de Voltregà

Osona
    Passatge Parés
    Prop de l'encreuament entre les avingudes del President Francesc Macià i del President Tarradellas

Patrimoni moble
    Element urbà
    Any
    Ornamental
    Ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà
    Adriana Geladó Prat

Monument de pedra format per la juxtaposició d'un esvelt monòlit i un pedestal més baix adossat a la seva cara frontal, ambdós de secció troncopiramidal i assentats damunt d'un basament de planta rectangular. El frontal compta amb un bust central del poeta esculpit en alt relleu i situat damunt del pedestal, mentre que a la part superior del monòlit hi ha les quatre barres de la senyera esculpides en baix relleu. Alhora, el monòlit també està decorat amb unes incisions laterals esculpides a mode d'espigues. Encastada al bell mig del pedestal hi ha una placa metàl·lica de forma quadrada gravada amb els versos següents: "A JACINT VERDAGUER / Cada mot de la llengua catalana / així ressona encara ple de tu / i és un crit que / arrenglera i agermana / que ens hi sentim / tan immortals / com tu / VENTURA GASSOL". Sota seu, de menors dimensions, hi ha una altra placa amb la data "5-4-87", que fa referència a la data d'instal·lació del monument.
    El monument està envoltat per un parterre circular enjardinat i envoltat per tres xiprers.

La construcció del monument fou una iniciativa d'en Martí Casas, primer president de l'entitat Amics de Verdaguer de Sant Hipòlit i la Gleva, i fou inaugurat el dia 5 d'abril de l'any 1987. Prèviament, durant l'any anterior, l'entitat dugué a terme una campanya de recollida de fons populars per a la seva construcció. De fet, cal destacar la publicació d'una auca dedicada al monument, amb dibuixos de la il·lustradora Pilarín Bayés i textos d'un dels membres de l'entitat, l'Assumpta Castanyer. Els versos de la placa frontal són obra del poeta i polític català Bonaventura Gassol i Rovira.
    Cada any, la Flama del Canigó és rebuda davant d'aquest monument la nit de Sant Joan.
    L'any 2011, en motiu de les obres de construcció del nou pont sobre el torrent de Mitjavila, el monument fou traslladat uns quants metres més cap al sud respecte a la seva ubicació original.

SALVANS, Gabriel (2008). Sant Hipòlit de Voltregà. Vol de poesia. Sant Hipòlit de Voltregà: Ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà, p. 16.
    SERVEIS TÈCNICS MUNICIPALS (2019). "Catàleg de béns a protegir". Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Sant Hipòlit de Voltregà. Document per a l'aprovació definitiva, setembre 2019. Codi identificador: 40.01.EA.