Masia de Sant Quirze de Pedret

Residencial
    08268A11000010000HF
    Sara Simon Vilardaga

La masia de Sant Quirze de Pedret es troba situada a uns pocs metres davant l'església pel seu costat sud. Es tracta d'una casa de planta rectangular, format per planta baixa, planta primera i sota-coberta; té coberta a dos vessants, de teula àrab, i carener orientat est-oest, perpendicular a la façana principal. La casa està bastida en un lloc en desnivell determinant que l'alçat de les seves façanes siguin diferents. Al costa sud, situat en una feixa a una cota inferior, hi ha adossat un cobert, la planta ocupa tota la llargada de la façana per aquest costats, és d'un sol nivell i coberta a un vessant, desaiguant cap al sud. El conjunt està bastit amb murs de pedres irregulars en mides i formes, i a les cantoneres carreus desbastats i més o menys escairats. Pel que fa a les obertures, encara que han estat restaurades recentment, igual que el conjunt de la masia, són de llinda de fusta sobre muntants de carreus i algunes de contorn de carreus sense diferenciar del parament. La porta d'accés està situada a la façana principal, la de llevant. En les façanes es distingeixen traces d'anteriors obertures o modificacions d'alguns dels seus elements. El mur de ponent compta amb un petit contrafort de reforç de l'estructura. La masia compta amb un seguit de murs perimetrals a manera de tancament que defineixen un petit recinte clos a l'entorn de la casa; són murs de poca alçada que han estat reformats i regularitzats; mostren diferents tipus d'acabat, poden destacar la part més de llevant amb presència de grans carreus desbastats.

actualment la seva funció és de segona residència.

Les referències documentals de la masia de Pedret són més aviat escasses. La bibliografia fa esment del mas Pedret a la baixa edat mitjana, existint notícia documental de finals del segle XIV, en concret de 1383, (SANTANDREU: 2006, VOL. I: 62)

L'arquitectura exterior visible apunta a unes cronologies modernes, podria tractar-se d'un edifici del segle XVII o XVIII amb reformes posteriors, sense poder descartar que es conservin restes de cronologies anteriors.
    Molt més tard, ja a finals del segle XIX, fer esment a una cita del 1856, en el llibre "Registro de las casas de campo de cada distrito y los aforados de guerra. nº63. 1856 nº 32" (ACBR), en l'apartat corresponent al poble de la Baells hi ha anotada la masia Sant Quirze i hi consta registrat Quiterio Farràs.
    Conjuntament amb altres masies de l'entorn, constituïen un petit conjunt de masos que formaven part de la parròquia de Sant Quirze de Pedret.
    Sembla que durant algun període, s'esmenta que a inicis del segle XIX, feia les funcions de rectoria essent la residència del rector. Essencialment, al llarg de la seva història la masia degué estar vinculada a les activitat pròpies d'una casa de pagès, amb activitat agrícola i ramadera que hi perdurà fins el seu abandonament entorn als anys 30 del segle XX.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa Inv. 23. Ajuntament de Cercs
    SANTANDREU, M. D. (2006): La vila de Berga a l'edat mitjana. La família dels Berga. Tesi doctoral dirigida pel Dr. Manuel Riu i Riu. Universitat de Barcelona