Les Minetes o Forn de les Minetes

XVII-XVIII
    No visitable.
    Pla Especial Protecció Patrimoni Arquitectònic
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si, CCAA, n. 14085
    Sense accés
    Sense ús
    Generalitat de Catalunya - INCASOL
    Goretti Vila i Fàbregas

El jaciment de les Minetes es troba dins una zona verda interior d'un enllaç entre l'autopista Ap-7 i la carretera de Caldes C-59, a llevant del Polígon industrial Can Bernades Subirà. Antigament s'hi arribava per una drecera per a vianants, des d'una zona verda davant de la nau de l'empresa Honda, situada al sud-est del polígon.
    El Forn de les Minetes és un forn ceràmic modern, excavat totalment en les aigües al·luvials sedimentades en una suau vessant rebaixada i molt transformada. El forn és de planta quadrangular amb tendència lleugerament romboïdal de 260cm de costat. S'ha conservat solament la part inferior o fogaina i l'engraellat amb 20 forats rectangulars que tenen una mida entre 17 x 33 cm i 20 x 38cm, disposats en cinc línies de quatre forats cadascuna. Part dels forats tenen afegits uns maons travessats. Originàriament en tenien tots els forats, però durant els treballs del camp aquests s'han anat desprenent i s'ha malmès la part superior de la graella.
    La part inferior mesura aproximadament 300 x 250cm i al mig hi ha un pilar de planta circular irregular de 74-80cm de diàmetre, originàriament revestit de teules. Aquest pilar aguanta la graella superior i està perforat pels forats centrals donant-li un aspecte palmiforme. L'altura de la fogaina és de 165cm. La graella té la particularitat de ser molt gruixuda, entre 75 i 90cm. Tot el conjunt té una alçada de 260 cm. La portella de la fogaina té 170 cm d'altura i 75cm d'amplada i es troba centrada en el costat de ponent del forn. S'hi accedeix per un corredor excavat en una veta més endurida del sòl natural. L'entrada de la fogaina estava tancada fins a una alçada de 80cm per un mur flanquejats d'altres dos laterals fets de pedres i terracuita, deixant solament els 65cm superiors per tal de facilitar la regulació del tiratge.
    Exteriorment a la graella es va trobar conservada (campanya de 1970) part de les parets laterals de la cambra superior de cocció. Ni en aquell moment ni durant la intervenció de 1990 es van poder detectar restes de murs perimetrals exteriors al forn, cosa que indica que la cambra de cocció estava també excavada en el sòl natural.
    Exteriorment al forn es va detectar un nivell de cendres de 4cm de potència, per sota de la capa vegetal a uns 185cm de fondària. Aquest estrat contenia, a més, algun fragment de teula cremada i fragments de maó. Sembla que correspon a una neteja habitual del forn durant el seu funcionament.
    En resum, es pot dir que es tracta d'un típic forn per a coure ceràmica amb la fogaina i la cambra de cocció excavada en el sòl natural aprofitant el pendent natural. No es pot assegurar res sobre la cambra superior de cocció, que ha desaparegut totalment. La principal particularitat rau en la important gruixària de la graella i la seva gran solidesa, principalment deguda a una homogènia cocció.
    La cronologia del forn no es pot concretar degut a la manca del tester. Tant per la seva tipologia com pels materials trobats (tots corresponents a cronologies modernes) sembla que es tracta d'un forn d'època moderna. L'argumentació que es feu en el moment del seu descobriment en favor d'un origen ibèric, estava basada en la seva similitud amb un forn de Rubí que fou publicat com a possible forn ibèric. Tanmateix, no hi ha cap argument per defensar aquesta cronologia.

També conegut per Forn de les Minetes (VINYALS, 1994: 49). Es troba dins d'una àrea d'expectativa arqueològica en el Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic de Santa Perpètua de Mogoda.
    Foto 1. Autor: Fermí Vinyals. Publicada a VINYALS, 1994: 51.

1967. El forn va ser trobat pel sr. Josep Humet i Vila en un camp a prop del lloc anomenat Les Minetes. Entre el desembre de 1967 i l'any 1970 es realitzaren diverses campanyes d'excavació i després fou tornat a tapar al 1986 a causa d'una remodelació del camp on s'ubica. Actualment segueix tapat però s'ha senyalitzat amb un conjunt de columnes de fusta que recorden d'una manera simbòlica la seva graella, realitzat per l'INCASOL amb el vist-i-plau del Servei d'Arqueologia de la Generalitat.
    El març de 1990 es realitzà una intervenció arqueològica degut a que el forn es trobava en perill de desaparèixer degut al projecte de realització d'un enllaç de l'autopista B-30 amb la carretera procedent del poble de Palau de Plegamans.

AJUNTAMENT DE SANTA PERPÈTUA DE MOGODA (1996). Pla Especial de Protecció del Patrimoni arquitectònic de Santa Perpètua de Mogoda. Text refós novembre de 1996. Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda. Obres públiques i urbanisme.

GARCIA, Pere (2008). "El patrimoni de Santa Perpètua de Mogoda. Crònica del Grup Pro Arqueologia i Història". L'ordit, nº 2. Centre de Recerques i Estudis Mogoda. Santa Perpètua de Mogoda. Pàg. 210.

SERVEI D'ARQUEOLOGIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. (2009). Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental).

VINYALS i ROVIRA, Fermí (1994). Història de Santa Perpètua de Mogoda. Des de la prehistòria als primers anys del segle XX. Santa Perpètua de Mogoda. Pàg. 49.