Jaciment Paleontològic Peguera-1
Fígols
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
El jaciment presenta un notable interès paleoecològic, ja que permet interpretar l’ambient del passat, així com paleobiogeogràfic, aportant dades valuoses sobre la presència de sauròpodes a la zona durant el Campanià-Maastrichtià. Des del punt de vista geològic, el jaciment s’inscriu dins dels materials de la Formació Tremp (Garumnià), que afloren al nucli del sinclinal de Vallcebre, situat a la làmina encavalcant inferior del Pedraforca. La sèrie garumniana inclou un tram basal d’origen lacustre, que conté els lignits característics de la Conca de Saldes, seguit per un tram detrític compost per argiles roges i gresos fluvials, amb presència de calcàries lacustres, i finalment un darrer tram d’argiles roges coronat per la transgressió ilerdiana. Aquests materials, d’origen continental, es daten entre el Cretaci superior (Campanià-Maastrichtià) i el Paleocè inferior (Danià). Estratigràficament, el jaciment es pot situar dins del tram superior de la unitat coneguda com a Lutites amb oncòlits del Garumnià vermell, i s’hi atribueix una edat del Maastrichtià. A la zona afloren principalment lutites roges i ocres, amb gresos a la part superior que presenten cabussaments d’uns 40º. El paleoambient ha estat interpretat com una plana d’inundació amb un antic canal fluvial.
Història
Les primeres intervencions arqueopaleontològiques al jaciment es remunten a l’any 2004, amb l’inici de la primera campanya d’excavació. Aquesta va continuar el 2005 amb tasques de neteja, protecció, excavació i documentació de les restes fòssils. Durant aquesta segona campanya es van recuperar un total de 33 restes, atribuïdes a diversos tipus de dinosaures, entre les quals destaca un húmer de sauròpode. Pel que fa a l’associació fossilífera, s’han identificat restes de dinosaures —entre ells un sauròpode indeterminat, un titanosàurid indeterminat i un teròpode indeterminat— així com restes de cocodrílids també indeterminats.
Bibliografia
Galobart, À. [et al]. Informe intervenció paleontològica al jaciment Peguera-1 (2005). Arxiu Àrea de Coneixement i Recerca. DGPC.
Galobart, À. [et al]. Informe intervenció paleontològica al jaciment Peguera-1 (2006). Arxiu Àrea de Coneixement i Recerca. DGPC.
VILA, B. & POZA, B. (2007) Memòria intervenció paleontològica al jaciment Peguera-1 (2004). Arxiu Àrea de Coneixement i Recerca. DGPC. Mem. num.: 5823
Galobart, À. [et al]. Informe intervenció paleontològica al jaciment Peguera-1 (2007). Arxiu Àrea de Coneixement i Recerca. DGPC.


