Imatge de la Mare de Déu del Portal

Restringit
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Vic. Carrer del Cloquer, 5 (08500 Vic)
    Jordina Sales Carbonell

Al santuari de la Mare de Déu del portal es custodia una escultura feta de pedra de sauló local, de 69 cm d'alçada, policromada. Es tracta d'una Verge asseguda que sosté un ceptre amb la mà dreta. Sobre el seu genoll esquerre té un nen Jesús dret (de les poques imatges medievals en aquesta posició), el qual sosté un ocell a la mà esquerra i beneeix amb la mà dreta. Tot i que les figures (sobre tot la del nen) conserven un cert hieratisme heretat del romànic, es tracta d'una talla gòtica datada entre finals del segle XIV i principis del XV, per tant pràcticament contemporània al recinte de muralles del segle XIV i a la construcció de la primera capella del portal. La policromia i les corones metàl·liques que porten tant la Verge com el nen, que substitueixen a les originals que foren mutilades, correspondrien a un moment força posterior.

En origen, i com el seu propi nom indica, la Mare de Déu del Portal era una capelleta emplaçada sobre un dels arcs o portalades de la muralla medieval del segle XIV avui desapareguda. En el punt on hi havia aquest portal de la muralla, s'alçà el nou santuari, la primera pedra del qual, tal i com es coneix actualment, es va col·locar l'any 1765, com a acció de gràcia per haver-se deslliurat parcialment els Prats de Rei dels efectes de la pesta de l'any 1761 i atès que el vell edifici es trobava en molt mal estat. A més, el papa Benet XIV va concedir indulgència plenària a tothom qui visités la capella (ja molt concorreguda des de sempre) havent rebut els Sants Sagraments. L'obra es va acabar l'any 1787. Durant la seva construcció es varen registrar alguns dels coneguts com 'miracles de la Mare de Déu del Portal'. Per tot plegat, la imatge de la Mare de Déu del Portal és una de les més venerades de la comarca. Mossèn Vila recull la tradició o llegenda segons la qual aquesta seria la mateixa imatge que veneraven els comptes de Barcelona a la capella de la Manresana, i que ofrenaren posteriorment a la vila de Prats de Rei.

-VILA SALA, Antoni (1910): Prats del Rey y la Mare de Deu del Portal, edició facsímil editada per l'Ajuntament dels Prats de Rei l'any 2003, p. 67-73. -CATALÀ ROCA, Pere (dir.) (1976): Els castells catalans, vol. V, Rafael Dalmau Editor, Barcelona, p. 350-351. -GALTÉS PUJOL, Joan (1996), La Mare de Déu del Portal i el seu santuari, díptic, Els Prats de Rei.