FOSSA DEL CAMÍ DE LA FONT
Ullastrell

Vallès Occidental
    Camí de la Font, 08231
    Entre la porteria de llevant del camp de futbol i el camí de la Font

Jaciment arqueològic
    Any
    Dolent
    El jaciment no ha estat mai excavat.
    Sense ús
    Ajuntament d'Ullastrell
    Adriana Geladó Prat

Fossa d'un soldat republicà abatut per les tropes franquistes al mateix lloc on fou enterrat. Probablement, la fossa està situada darrera l'actual porteria de llevant del camp de futbol, en una zona actualment enjardinada entre el camp i el camí de la Font. Segons informacions orals, en origen, la fossa estava situada sota una olivera. Sembla ser que durant la construcció del camp de futbol, la fossa no va aparèixer. Tampoc hi hagué cap notícia de la fossa durant les obres de construcció de la urbanització de cal Jep.

A principis de gener de l'any 1939, l'avanç de les tropes franquistes des de Tarragona cap al Llobregat entrà en zona republicana. El capvespre del dia 24 de gener efectius de la 4ª Divisió de Navarra arriben fins a Ullastrell, trencant així la línia estratègica del Llobregat i deixant Barcelona sense ajuda possible per part de les tropes situades al Bruc. Es tracta d'un fet determinant, donat que al no poder-se unir els cossos d'exèrcit XV i V, la ciutat de Barcelona quedà sense defensa.
    Tenim notícia per part d'un veí de la població que visqué els fets, que la nit del 24 de gener, alguns soldats italians pernoctaren al Serralet, arribant a fer una pintada d'exaltació a Mussolini. És probable, tot i que es tracta d'una hipòtesi, que aquests soldats formessin part de la divisió Frecce Nere, que venia del terme municipal d'Abrera.

Font oral: Bartomeu Anglada (entrevista: 27-02-13).
    HURTADO, V., SEGURA, A., VILLAROYA, J. (2012). Atles de la Guerra Civil a Catalunya. Barcelona: edicions DAU, p. 308-309, 315-315.