Forn d'obra de la Riera
Olost

Osona
    Sector sud-est del terme municipal
    A 1080 metres per pista forestal de la carretera C-154, punt quilomètric 17'400.

Element arquitectònic
    XIX-XX
    Dolent
    Estructura derruïda.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPIC. 24.113.065
    Sense ús
    Ref. cad.: 001A00007
    Jordi Compte i Marta Homs

El forn d'obra de la Riera es troba situat a 80 metres al nord-oest de la masia de la Riera en la vessant d'un petit turó. Es tracta d'un forn d'obra de planta pràcticament quadrada de 3'70 x 3'80 metres i una profunditat conservada que varia entre els 1'90 metre a la part més baixa i 3'20 metres a la part més alta. Està construïda amb murs de maçoneria de pedra i obra. Les boques del forn i la zona de combustió del forn està tapat a un nivell inferior, per sota el nivell actual de terra. A uns metres al sud del forn hi havia una bassa.

Al voltant del forn s'observen restes de peces d'obra.
    La tercera imatge s'ha extret de l'Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Olost. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.

Antigament, cada masia amb una certa entitat comptava amb un forn d'obra o teuleria dins les seves terres. La funció dels forns d'obra era coure maons i teules principalment, que servien per arranjar o ampliar les edificacions ja existents, o bé per a fer-ne de noves. Les teuleries es composaven bàsicament de dues zones, a la part inferior hi havia la cambra de combustió, en la qual s'hi col·locava el combustible, i a la part superior hi ha la cambra de cocció on es col·locaven les peces a coure. Les dues cambres es comunicaven a través d'uns forats que permetien el pas de l'escalfor.

MESTRE, Pere (1998). Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Olost. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.