Fons documental de Sant Hipòlit a l'Arxiu Municipal de Les Masies de Voltregà (AMMV)
Sant Hipòlit de Voltregà

Osona
    Arxiu Municipal de Les Masies de Voltregà. Ctra. C-17z, km. 70,400, 08508 Les Masies de Voltregà
    A la Casa Forta el Despujol

Patrimoni documental
    Fons documental
    Medieval
    XII
    Física
    Restringit
    Científic
    Ajuntament de Les Masies de Voltregà
    Adriana Geladó Prat

Conjunt de pergamins medievals dipositats a l'Arxiu Municipal de Les Masies de Voltregà i relacionats amb el terme municipal de Sant Hipòlit. Es tracta d'un testament sagramental datat el 30 de maig de l'any 1175, en el que es fa referència a la sagrera de la vila (situada al voltant de l'església parroquial de Sant Hipòlit), i d'un altre testament datat l'1 d'abril de 1197, on es fa menció d'agunes terres i cases a la parròquia de Sant Hipòlit també. Aquests documents estan escrits en llatí i presenten un bon estat de conservació en general, tot i que amb alguns petits estrips laterals i algunes taques a l'anvers.

Els pergamins foren localitzats a la deixalleria municipal de Les Masies de Voltregà, a principis del segle XXI i en força bon estat de conservació tenint en compte les circumstàncies de la seva troballa. Foren traslladats a l'Arxiu Municipal de Les Masies de Voltregà, on els arxivers Rafel Ginebra i Jordi Vilamala en feren els seu estudi, transcripció i traducció l'any 2005. Es tracta d'un total de cinc pergamins datats entre els anys 1111 i 1197, que fan referència a l'àrea del Voltreganès i el seu entorn.

GINEBRA, Rafael; VILAMALA, Jordi (2005). Estudi de cinc pergamins trobats a la deixalleria municipal de les Masies de Voltregà. [Inèdit].
    Informació oral: David Molet [Entrevista: 02-12-2019].
    Http://patrimonicultural.diba.cat/index.php?codi_ine=08117 [Consulta: 26-03-2020].