Fons d'imatges de Josep Costa Ravert al Museu del Ter
Sant Hipòlit de Voltregà

Osona
    Museu del Ter. Passeig del Ter, 2, 08560 Manlleu
    A l'extrem sud-est del nucli urbà, entre el carrer del Bisbe Aguilar i el del torrent de la Borina

Patrimoni documental
    Fons d'imatges
    XX
    Any
    1930-60
    Física
    Restringit
    Científic
    Museu del Ter - Ajuntament de Manlleu
    Adriana Geladó Prat

El fons fotogràfic de Josep Costa i Ravert està custodiat al Museu del Ter de Manlleu. Consta d'unes 2.500 fotografies (positius), ordenades en 6 àlbums. La majoria d'imatges corresponen a la zona del voltreganès, sobretot de Sant Hipòlit i les Masies de Voltregà, realitzades a les dècades centrals del segle XX, des de la dècada de 1930 i fins a la de 1960, predominant les imatges de la dècada dels anys 50. La temàtica de les imatges és diversa, tot i que hi ha un predomini de la fotografia espontània que retrata la vida quotidiana de la zona i els elements patrimonials que la caracteritzen.

Les imatges han estat cedides pel Museu del Ter.

El mes de gener de l'any 2014, la família Ginesta-Llagostera (dipositària del fons) va cedir el fons fotogràfic de Josep Costa i Ravert al Museu del Ter, amb l'objectiu de conservar i difondre el seu llegat fotogràfic. Des del museu es va digitalitzar tot el fons i, posteriorment, es va crear un taller de fotografia històrica amb el títol "Desvetllem la memòria del fons de Josep Costa", amb el que es pretenia documentar el fons mitjançant les aportacions fetes pels assistents. Les fotografies eren projectades a gran format i es documentaven entre els membres del taller. Aquesta iniciativa es va fer en col·laboració amb el Centre d'Estudis del Voltreganès, el Grup Obert les Branques i els ajuntaments de Sant Hipòlit i les Masies de Voltregà, així com amb el suport de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
    Josep Costa i Ravert, de sobrenom "Dientes", procedia de can Dientes del Poble Sec (Les Masies de Voltregà), tot i que vivia amb la seva dona a Sant Hipòlit de Voltregà. Sovint se'l veia per la zona amb la seva càmera fotogràfica. Segons la documentació consultada, en Dientes signava les seves fotografies amb el renom "Vilanova", en referència al seu poble natal, Vilanova i la Geltrú.

ANGLADA I ARBOIX, Emília (2008). Noms propis del Voltreganès. Vic: Eumo Editorial, Centre d'Estudis del Voltreganès, p. 54.
    Font: fons documental del Museu del Ter.
    Https://etnologia.blog.gencat.cat/ [Consulta: 26-03-2020].