Fons de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs

Modern
    XVIII-XXI
    Cultural
    Ajuntament de Sant Adrià de Besòs (Plaça de la Vila,12 - 08930)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

El fons consta de la documentació rebuda i produïda per l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs en el desenvolupament de les seves funcions i competències al llarg dels darrers dos segles. Abasta un període comprès entre l'any 1734 i l'actualitat. La documentació conservada permet documentar el creixement de la població, el desenvolupament dels seus serveis, i les relacions que s'han establert entre l'administració i els ciutadans. L'Arxiu Municipal també conserva altres fons documentals cedits per particulars i custodiats a l'ASAB pel seu valor cultural, històric i informatiu. Aquests han conformat un ampli quadre de fons que s'organitza sota els epígrafs: fons municipals, fons judicials, fons d'associacions i fundacions, fons comercials i empreses, fons patrimonials, fons personals i col·leccions. El reglament de l'Arxiu Municipal va ser aprovat pel Ple de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs el 27 de gener de 2007. En ell es regulen, entre d'altres, les funcions de l'arxiu municipal, la gestió documental, l'accés a la documentació i la protecció i difusió del patrimoni documental.

L'horari de consulta al públic és de dilluns a divendres de 9 a 14h. i tardes concertades. Per consultar l'arxiu d'imatges cal concertar cita prèvia.

Les primeres dades conegudes de Sant Adrià de Besòs es remunten a l'any 1012, data en que s'esmenta per primera vegada l'església de la vila. De fet, des d'aquella època i fins les acaballes del segle XVIII, la localitat va ser una baronia episcopal, depenent del bisbe de Barcelona. A nivell local, el batlle, com a representant del prelat, constituïda la figura encarregada de l'administració de la justícia, la recaptació dels impostos, i la gestió del territori. No va ser fins el segle XIX, amb les revolucions liberals, que l'Ajuntament comença a ser un ens amb autonomia respecte els poder eclesiàstics, augmentant aquesta a mesura que transcorria el segle. Les competències de l'administració local han anat variant amb el pas dels anys, així com també ha evolucionat l'elecció dels representants municipals. S'ha passat del control per part de les oligarquies locals a les eleccions per sufragi universal. Els primers documents del fons es remunten a l'any 1813. Tanmateix, tenim documentades tres destruccions de documentació que van malmetre els fons documentals, tant del comú com de l'Ajuntament. Destruccions succeïdes el 1697, el 1808 i el 1813, totes tres en el marc de les invasions franceses al territori català. El fons documental de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs va ser custodiat per la institució en les diverses seus que aquest tingué al llarg del temps: l'hostal (s. XIX), l'edifici de l'antic Ajuntament a la plaça de la Constitució (1886-1956), el Polidor (1956-1974) i l'actual emplaçament. Poca informació tenim sobre el manteniment de l'arxiu al llarg del temps. En un document de l'any 1952 s'esmenta que l'estat de desorganització es notori, fet que generà reiterades advertències del secretari municipal. Possiblement per aquest motiu, entre el gener de 1954 i el desembre de 1959 el consistori va contractar Ramon Mª Wennberg, que se'n va fer càrrec de l'ordenació i la conservació de l'Arxiu Municipal. A la dècada del 1980 i 1990 tenen lloc diversos treballs d'ordenació del fons documental. El 1987, mitjançant un projecte ocupacional, es portà a terme l'estudi, classificació i agrupació de la documentació municipal. Una feina que es veurà completada l'any 1994 quan, en el marc d'un treball de màster, l'arxivera Maite Pedrol realitza una primera classificació i inventari de la documentació datada entre el 1813 i el 1979. Sobre aquesta base l'arxivera Isabel Rojas Castroverde emprendrà els treballs per iniciar l'organització d'un servei d'Arxiu Municipal. Durant els mesos de gener i febrer de 2002 es va portar a terme el trasllat de la documentació situada a la cinquena planta i al soterrani de l'edifici de l'Ajuntament, a les noves instal·lacions de l'Arxiu Municipal, ubicades en el carrer de mossèn Josep Pons, 5. Des d'aleshores el fons s'ha incrementat amb les transferències ordinàries realitzades pels diversos departaments i serveis municipals.