Festa Major de Sant Isidre

XIX-XX
    Lúdic
    Xavier Esteve Gràcia

El 15 de maig, festivitat de Sant Isidre, patró de la pagesia, la Palma celebra la seva Festa Major Petita. Aquesta festa, organitzada per la Germandat de Sant Isidre i l'Associació de Joves de la Palma amb el patrocini de la Regidoria de Cultura de l'Ajuntament de la Palma de Cervelló, s'estén durant quatre caps de setmana del més de maig amb tot un seguit d'activitats molt variades: gegants, bastoners, concerts, balls de nit, sardanes, puntaires, cercaviles, teatre, exposicions.

En un d'aquests caps de setmana els joves gaudeixen del Xapolina Roc al Pla de Sant Joan. l'any 2011 celebrà la 14 edició. Aquest concert ha aconseguit projectar el poble de la Palma arreu de la comarca, aplegant més de mil joves de molt diverses procedències.

En el cap de setmana més pròxim a Sant Isidre es desenvolupen la major part dels actes, incloent una cercavila amb processó de Sant Isidre, la Missa de Festa Major, la ballada dels grups folklòrics locals (els Geganters i Grallers, els Bastoners de la Gralla, el ball de Pastorets i de Panderetes de la Quitxalla), una ballada de sardanes, així com concerts i balls de Festa Major.

En un altre cap de setmana es realitza L'Aplec de diumenge al Pla de Sant Joan, que promou l'encontre social d'entitats i ciutadans, s'ha consolidat com l'acte de més ressò social de les festivitats de la Palma. l'any 2011 celebrà la 14 edició. Formen part d'aquest aplec actes com una caminada pel passeig del Roure fins al Pla de Sant Joan, un esmorzar i un dinar popular, l'entrega de premis del concurs de paneres de “la Xapolina d'Or”, “la Xapolina” (ball de bastons), una mostra d'entitats i comerços, animació infantil o una missa.
    Altres actes realitzats durant aquestes festes són la benedicció dels horts o la Trobada de Puntaires, que l'any 2011 celebrà la 13 edició. El Grup de Teatre amateur de la Palma de Cervelló realitza també una representació teatral durant aquestes festes.

La Festa Major Petita o de Sant Isidre és organitzada, des de 1993, per la Junta Directiva Germandat de Sant Isidre amb el patrocini de l'Ajuntament de la Palma. Aquesta Germandat, l'entitat més antiga de la Palma, fou fundada l'any 1874 com a una associació de pagesos amb l'objectiu de la protecció recíproca dels seus associats en cas de malalties o altres problemes, actuant a mode de l'actual Seguretat Social. Així doncs, quan un 'germà' patia una malaltia, la Germandat es feia càrrec del cost dels medicaments, li lliurava uns diners en compensació dels jornals que no podia fer i, per part dels germans, li treballaven les terres. Si la desgràcia era més gran i es produïa la mort, ajudaven la vídua i els seus fills fent que la família sortís endavant. En cas de mort, els germans feien torns per vetllar el difunt i se l'acompanyava fins al cementiri amb torxes i portant el taüt damunt les espatlles.

AAVV (2004) 'La Veu'. Butlletí d'informació municipal, 12 (abril 2004): 10-11, 26. La Palma de Cervelló: Ajuntament de la Palma de Cervelló.
    AAVV (2005) 'La Veu'. Butlletí d'informació municipal, 17 (maig 2005): 9. La Palma de Cervelló: Ajuntament de la Palma de Cervelló.
    Http://www.lapalma.diba.es/index.htm [consulta: 1 de febrer de 2012].