Festa Major de Puig-reig Puig-reig

Berguedà
Puig-reig
Plaça de la Nova i els seus entorns inmediats

Patrimoni immaterial
Manifestació festiva
XIX-XXI
Lúdic
Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

La Festa Major de Puig-reig és coneguda arreu de la comarca per ser una de les més concorregudes. Aquesta no té una data estable ja que se celebra per la segona Pasqua o Pasqua Granada. Es caracteritza per l'elevat component musical dels seus actes, degut a la tradició existent al municipi i molt especialment per la presencia de la Polifònica de Puig-reig; destaca també per la gran participació de les entitats locals. Tot i que els actes principals són similars any rere any (sardanes, ball de gala, espectacle infantil, concerts, etc.), des del 2006 la nit del divendres, i com a inici de la festa, té lloc el Correfoc i l'espectacle "Puig-Reig: l'herència de Guillem de Berguedà als Templers" que compta amb la participació d'un centenar de puig-regencs.

Es celebra sempre el cap de setmana de Pasqua Granada.

La Festa Major de Puig-reig neix a finals del s. XIX quan el poble es converteix en un nucli industrial. Tot i que es conserva la tradicional festa patronal per Sant Martí, la nova festa, a l'inici de l'estiu, esdevé la més important i significativa, molt especialment durant el període comprés entre 1950 i1980 que Puig-reig era un centre tèxtil important, amb set colònies industrials en ple funcionament.

R. SERRA (1982). "Aproximació a la historia de Puig-reig", Manresa.
Fitxes d'Etnografia i Folklore del Berguedà. Municipi Puig-reig. Àmbit de Recerques del Berguedà,1985.
www.puig-reig.cat