Festa dels Tres Tombs

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    XIX-XX
    Va ser recuperada l'any 1985.
    Lúdic
    Assumpta Muset Pons

Tradicional celebració lúdica i religiosa en honor de Sant Antoni Abat, durant la qual es ret homenatge als animals de peu rodó: rucs, mules, ases, cavalls, ponis... Els actes principals tenen lloc el dissabte al vespre, amb el pregó oficial i el ball dels Tonis; i el diumenge al matí, amb el cercavila, l'esmorzar de traginers, la desfilada del capità de bandera, el banderer i els cordonistes, seguits dels genets i els carruatges que recorren els carrers del poble i del barri de la Font del Còdol, fan els tradicionals tres tombs, que donen nom a la festa, i reben la benedicció.
    També s'organitzen altres activitats complementàries, com exposicions, representacions de teatre, passejades amb ponis per als més petits i missa en sufragi dels col·laboradors traspassats.

La festa dels Tres Tombs és un dels esdeveniments lúdics més emblemàtics i tradicionals del calendari festiu local. A Collbató, les mules, els ases i els rucs van adquirir una gran importància, ja que a part de ser utilitzats per als treballs agrícoles i comercials, eren sobretot la base d'una de les especialitzacions laborals i econòmiques més característiques del poble: el transport de pelegrins i visitants que anaven i venien del monestir de Montserrat.
    Aquesta festa es va celebrar amb gran lluïment fins a la postguerra, quan la crisi de l'agricultura tradicional i l'èxode rural van deixar el poble sense animals i gairebé, també, sense gent. Va ser recuperada l'any 1985, enmig d'una gran expectació i suport popular, per un grup de veïns.

ARXIU AJUNTAMENT DE COLLBATÓ, Programa de les festes de Sant Antoni Abat de Collbató (2010), Collbató, Els Tres Tombs de Collbató, Ajuntament de Collbató i Patronat de la Muntanya de Montserrat.