Estació dels Ferrocarrils Catalans
Sant Quirze del Vallès

    Vallès Occidental
    Passeig de l'Estació
    159 metres s.n.m.

    Coordenades:

    41.53006
    2.08857
    423964
    4598002
    Número de fitxa
    08238 - 60
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Contemporani
    Noucentisme
    Segle
    S. XX
    Any
    1922
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    BPU
    L’any 2022 l’edifici de l’estació dels Ferrocarrils Catalans va ser incorporat al Catàleg de Béns a Protegir de Sant Quirze del Vallès com a BPU (núm. 39808-01) per la importància que va tenir l’arribada del tren per a la població i per conservar bona part de l’edifici original (publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya DOGC n. 9192 amb data 27/06/2024).
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya: IPAC-49615
    Accés
    Fàcil
    Social
    Titularitat
    Pública
    Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
    Autoria de la fitxa
    Laura Pinto Font. INSITU SL.

    Edifici auster de planta quadrada a quatre vents, dos pisos i teulada amb quatre vessants coberta amb teula roja. L’exterior està pintat de blanc, amb un ampli sòcol de color gris. L’element més característic és la porxada de la planta baixa, configurada com una galeria d’arcs de mig punt, especialment destacable a les cares est i nord que donen a l’andana i al carrer respectivament.

    En aquestes mateixes façanes destaca, centrat, el logotip dels Ferrocarrils Catalans; just a sota, al costat que dona a l’andana, s’observa un rellotge de paret de doble cara. El pis superior disposa de diverses finestres amb porticons de fusta. Malgrat les reformes i ampliacions posteriors, l’edifici ha mantingut l’estructura original.  

    L’estació de tren de Sant Quirze del Vallès va ser inaugurada l’1 de juny del 1922 amb la inauguració del tram de ferrocarril entre Sant Cugat i Sabadell. Aleshores l’estació, situada en una trinxera, disposava d’una sola via, fet que es va mantenir durant aproximadament 60 anys. L’estació ha patit diverses modificacions i ampliacions; la més significativa va ser la construcció d’un pis superior, que va ser utilitzat com a residència del cap d’estació, l’any 1956.  

    En el moment de la seva construcció l’indret on està situada l’estació estava relativament lluny del nucli urbà. Aquest fet responia al model que va seguir la construcció de la línia de ferrocarril, amb estacions situades en àrees on estava previst iniciar la urbanització d’un suburbi jardí dins el qual l’estació havia de ser una casa més.

    El ferrocarril va representar una empenta per al creixement del poble, fins aleshores lloc d'estiueig per a les famílies burgeses de Sabadell i, a partir de l'arribada del tren elèctric, també per a la gent de Barcelona. Aleshores es va iniciar la construcció d'habitatges de segona residència, proliferant el tipus de torre familiar. Aquest creixement va obligar a la realització, l'any 1923, d’un pla d'ampliació urbanística parcial que va anar a càrrec de l’arquitecte municipal de Sabadell, Josep Renom i Costa. 

    CASADO, Irina (2001). Sant Quirze del Vallès. Cossetània Edicions.

    DDAA (1997) Un passeig per la història de Sant Quirze del Vallès. Ajuntament de Sant Quirze del Vallès.

    DDAA (2024) Catàleg de béns a protegir. Pla d’ordenació urbanística municipal de Sant Quirze del Vallès. Ajuntament de Sant Quirze del Vallès.

    GIHSQ - Grup d’Investigació i Història de Sant Quirze del Vallès (2021) L’Abans. Sant Quirze del Vallès. Recull gràfic del 1878-1975. Editorial Efadós.