Església de Sant Miquel
Sant Martí de Tous

Anoia
    Castell de la Roqueta.
    Ctra de Bellprat, passar Fillol, trencar a l'esquerra a Cal Maginet i seguir fins la Roqueta

Edifici
    Medieval
    Romànic
    XI
    Any
    Dolent
    Ruïnós
    BCIN
    National Monument Record
    Defensa
    BCIN- 1503-MH / R-I-51-5657 / Decret / 22/04/1949
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 6196
    Científic
    08226A008002290000AD
    Núria Cabañas

L'església de Sant Miquel es troba situada a l'interior del castell de la Roqueta. Actualment està completament en estat ruïnós i només es conserva la paret sud, adossada a la paret sud del castell. A la paret s'hi obren dues arcades cegues de mig punt amb les pedres col·locades a mode de plec de llibre i sobre les arcades s'hi conserva l'arrencament de la coberta en volta. El parament és de pedra irregular lligada amb morter de calç i dipositats en filades regulars amb una petita fornícula quadrangular a l'interior de cada arc.

L'església situada a l'interior del castell de la Roqueta fou edificada en temps de Cervelló Alamany i consagrada l'any 1043 pel Bisbe Abat Oliba. Cervelló Alamany, a petició del bisbe, va decidir que anualment, en ocasió dels sínodes es pagués una lliua de cera a la seu de Sant Pere de Vic. L'església va tenir funcions de parròquia del terme de Roqueta fins que va passar assolir-les l'església de Santa Maria de Roqueta. Va dependre del monestir de Santes Creus igual que el castell i l'església de Santa Maria a partir de l'any 1229, quan morí Guerau, fill de Guillem de Cervelló, qui va deixar el castell de la Roqueta juntament amb altres dominis al monestir de Santes Creus. Aquest domini perdurà fins l'any 1330 que l'abat de Santes Creus cedí l'església de la Roqueta al bisbe de Vic.

AAVV. (1981): Catalunya Romànica. El Penedès- L'Anoia. Vol. XIX. Barcelona. Fundació Enciclopèdia Catalana. Catàleg de béns protegits per al POUM de de Sant Martí de Tous. Ajuntament de Sant Martí de Tous. Febrer de 2012. CATALÀ, P. (1990): Els Castells Catalans. Vol V. Rafael Dalmau Editor. Barcelona. Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic del terme municipal de Sant Martí de Tous. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.