Dipòsit del Pla de l’Obrera

Sector Cisternot

Element arquitectònic
    XVIII-XIX
    Cobert vegetació i petit enderroc
    Sense ús
    08178A009000090000OO
    Marc Malgosa Montserrat

Dipòsit o petita bassa amb parets de pedra seca excavada al final del con de dejecció d’un petit torrent que baixa de la carena del Cisternot i finalitza en el camp llaurat. Es troba situada en una clariana que hi ha en el fondo del Cisternot, al sector nord-oest de la carena del Cisternot. Hi ha uns camps llaurats delimitats per marges de pedra seca sota la carena. Uns metres més avall del marge, just a tocar del camp llaurat, trobem aquest dipòsit o bassa. S’hi accedeix per la pista que puja de les Farreres cap a les Llobatones, passat el Coll de la Creueta trobem aquests plans a la nostra esquerra. En revolt a la dreta, trobarem una entrada als camps i a la Carena del Cisternot.

Aquesta bassa s’omple directament amb aigua de pluja que regalima i es canalitza per un petit torrent i conflueix en aquest dipòsit, però generalment està sec.

Es tracta d'una estructura de planta rectangular excavada parcialment en el terra, amb parets de pedra seca sense arrebossar. Mesura 1,20 mt d’ample i 2,50 mt de llarg, i la seva fondària màxima és d’un metre.

Al voltant del dipòsit trobem exemplars de Pi Blanc (Pinus halepensis) i Llentiscle (Pistacia lentiscus), vegetació espontània que ha anat creixent en els marges antigament conreuats.

L’aigua emmagatzemada en aquest dipòsit servia bàsicament per ensulfatar les oliveres dels camps, ara erms.

Aquest element consta en el cadastre en terres de Les Ferreres, Rellinars.

També consta a l’inventari de la Wikipedra, amb el codi 2725

Segons la informació aportada pels senyors Pere Sallés i el Sr. Tarrés aquesta feixa allargassada i planera estava plantada d'oliveres, encara recorda com de petit anava amb sa mare a collir olives. El nom del Racó de l'Obrera està originat pel nom d'una casa de Rellinars que en deien a Ca l'Obrer. La dona de la casa anava a l'oliverar a collir les olives i tenia aquest motiu.

El xupet, o petit aljub, aljub o dipòsit és un exemple d'arquitectura rural relacionada amb l'aprofitament de l'aigua de pluja en llocs on l'aigua és escassa i valuosa.

MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021) “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021)

MONTLLÓ BOLART, Jordi - Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental) - Juliol 2019 - Coordinació Area de Cultura DIBA.