Desguàs de la via del tren del torrent del Convent
Pineda de Mar

    Maresme
    Línia de mar, al sud-oest del municipi.
    Emplaçament
    Desembocadura de la riera de Pineda

    Coordenades:

    41.61959
    2.68478
    473739
    4607589
    Número de fitxa
    08163 - 263
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XIX
    Estat de conservació
    Regular
    Les parts visibles del formigó presenten un deteriorament important.
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Estructural
    Titularitat
    Pública
    Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (Adif)
    Autoria de la fitxa
    Jordi Montlló Bolart

    Clavegueró de desguàs de la línia fèrria de la costa, situat a la desembocadura del torrent del Convent, en el punt quilomètric 49,160. Es tracta d’una construcció realitzada amb maó sense arrebossar, de tres clars o canals de desguàs de 0,85 m. d’amplada per un metre d’alçada.

    Els estreps i les piles centrals conservades són del segle XIX després de que s’enretirés la construcció original, de fusta. El tauler està format per bigues de ferro a l’interior dels clars que sustenten vàries fileres de totxanes i a cada costat de la via, per lloses fabricades amb carrils encofrats de formigó, presents des de l’any 1975 aproximadament.

    El seu estat, si més no, les parts visibles del formigó presenten un deteriorament important.

    Segons informació facilitada per Xavier Nubiola, enginyer especialista en la línia fèrria de la costa, que pertany al Cercle Històric Miquel Biada de Mataró, la línia del ferrocarril per la costa va haver de construir nombrosos ponts per creuar les rieres o rambles que evacuen les aigües pluvials de la Serralada Litoral cap el mar.

    Inicialment es van fer de fusta, amb alguna excepció, pel menor cost i rapidesa de construcció, però a causa de les elevades despeses de manteniment es pren la decisió de substituir-los successivament, a finals del segle XIX, per piles obertes i estreps de maó i pedra, en combinació amb bigues metàl·liques de ferro al tauler, ja que degut la poca altura del rasant de la via no hi havia lloc per fer arcs o voltes tancades de fàbrica. 

    Posteriorment hi ha hagut canvis per instal·lar la via doble fins Arenys de Mar, i reforçar les estructures per suportar l’increment de pes dels trens. Al terme de Pineda de Mar trobem dos claveguerons de tres clars (tajeas) al torrent del Convent (km 49,160) i al torrent del Correu (km 49, 800) segons el perfil longitudinal de la línia de Barcelona a Empalme por Mataró de la Compañía de los Ferrocarriles de Madrid a Zaragoza y a Alicante (M.Z.A.). Els clars del primer de 0,85 m i el segon de 0.60 m.