Conca de Fígols-Sant Corneli
Cercs

Berguedà
    Gran part del terme municipal, especialment l'àrea de ponent del riu Llobregat.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Paleògen
    Obert
    Científic
    diversos propietaris
    Sara Simon Vilardaga

La Conca de Fígols-Sant Corneli és una zona d'especial interès geològic que es pot catalogar com a "geòtop". Geogràficament està situada en el sector central de l'Alt Berguedà. Geològicament es troba en el mantell inferior del Pedraforca. És una de les zones amb major contingut de sediments carbonosos de Catalunya i té un clar interès tant geològic com patrimonial. Des del punt de vista geològic és un dels sectors on les fàcies (conjunt de roques sedimentàries) del Garumnià presenten una major diversitat litològica. Des del punt de vista patrimonial és un dels punts d'explotació minera més important de Catalunya, centrat especialment en el carbó del tipus lignit. Els estrats de lignit s'intercalen amb estrats de calcàries i de margues formats entre el Cretaci superior i el Paleocè, fa aproximadament uns 70 milions d'anys.
    La zona es caracteritza per relleus calcaris lleugerament abruptes que sobresurten en el paisatge formant cingles, com el de la Garganta, al sud de Sant Corneli, amb alçades compreses entre els 800 m i els 1.025 m d'altitud. A l'est queda tallat pel curs del riu Llobregat. A l'oest s'endinsa en el terme municipal de Fígols i al nord en el de Vallcebre.

Es tracta d'un dels millors punts de Catalunya per entendre la formació del carbó, el seu origen lacustre i reconèixer les seves característiques i propietats com a combustible. És un punt de gran interès didàctic, turístic i cultural potenciat per la creació del Museu de les Mines de Cercs que permet fer una visita a l'interior d'una mina de carbó, en un recorregut d'entre 450 i 500 m, per complementar el coneixement de la història d'aquest mineral i la seva importància no només en el municipi de Cercs sinó en tota la comarca del Berguedà.