Col·lecció d'elements de Cubelles al fons de Vinseum
Cubelles

Garraf
    Vinseum (pl. Jaume I, 5, Vilafranca del Penedès)
    Vinseum

41.20821
    Patrimoni moble
    Col·lecció
    Prehistòric
    Paleolític
    Neolític
    Edats dels Metalls
    Antic
    Ibèric
    Romà
    Medieval
    Mesozoic
    Legal i física
    Llei 17/1990, de 2 de novembre, de Museus (DOGC núm. 1367)
    Restringit
    Científic
    Museu de Vilafranca - Museu del Vi, Fundació Privada
    Xavier Esteve i Gràcia

El fons de la col·lecció de Vinseum conserva peces de diferents categories procedents del municipi de Cubelles. Conté trenta-sis espècimens d'ornitofauna dissecada; dos fòssils de gasteròpodes; i materials arqueològics procedents de la cova del Tradé, Mas d'en Pedro i "sobre el cementiri de Cubelles", sobre el cementiri. Entre aquest darrer conjunt destaca el coll d'àmfora amb "titulus pictus" visible a l'exposició permanent

Vinseum, el Museu de les Cultures de Vi de Catalunya, fundat l'any 1926 conserva en el seu fons col·leccions de temàtica ben diferent. Algunes d'elles contenen elements procedents del municipi de Cubelles. Tots ells són fruit de la inesgotable i vocacional activitat científica d'estudiosos com Lluís Via i Rossend Olivella, que van recollir molts elements de fauna marina fossilitzada. El mateix faria Pere Mestre en ornitologia, ja que es considera un dels millors ornitòlegs de l'últim quart del segle XX. Alguns dels ocells que conformaven l'antiga instal·lació Col·lecció Ornitològica Comarcal dels anys vuitanta del segle XX, van ser capturats pel seu estudi a Olivella, en una època que la identificació d'ocells no hi havia ni guies per classificar les espècies. Des d'un primer moment el museu ha estat la referència de l'arqueologia local, des de que Pere Giró erudit i arqueòleg de vocació, comencés com a pioner amb l'excavació de jaciments del Penedès, durant la primera meitat de segle XX. En l'actualitat, el museu guarda el material dels més de 600 jaciments excavats; testimoni imprescindible per al coneixement de l'activitat humana en les zones de l'Alt i el Baix Penedès i el Garraf, des del paleolític fins a l'edat mitjana, passant pel període íber o de romanització.