Casa del mestre de Borgonyà

Residencial
    7475501DG3577N0001FO
    Antoni Rodríguez Fernández / Marta Lloret Blackburn

La casa del mestre està situada al nord els carrers Borgonyà, Paisley, Escòcia i Coats, dels quals té un domini visual per trobar-se en una cota superior. És un edifici aïllat de planta quadrangular i tres crugies. Consta de planta baixa i altell i té la coberta a dos vessants amb el carener paral·lel a la façana. La façana principal, orientada a llevant, es composa de tres eixos d'obertures d'arc pla emmarcades amb ceràmica, de les quals la central és el portal d'accés. La mateixa composició es reprodueix a la façana posterior. A la façana de migdia hi ha tres finestrals també d'arc pla emmarcats amb ceràmica, dels quals els dels extrems són triforats. A nivell de l'altell hi ha una petita finestra biforada. Els angles cantoners i la cornisa que marca el nivell de forjat estan acabats amb ceràmica. A la façana de tramuntana hi ha adossat un cos. L'acabat exterior es manté arrebossat, amb una cornisa de pedra. Davant de la casa hi ha l'hort. Per accedir a la casa cal seguir un caminet ascendent l'entorn del qual es troba enjardinat.

Originalment, la casa era utilitzada per allotjar els alts càrrecs de la colònia. Quan el mestre de l'escola va deixar de ser el capellà, van passar a allotjar-lo en aquesta casa.

COLOMER, P. [et al.]. (1996). Borgonyà: una colònia industrial del Ter (1895-1995). Vic: Eumo Editorial.