Carrer i plaça d'Espanya / Carrers de la Font de l'Escot i del Congost
Granollers

Vallès Oriental
    Plaça d'Espanya i carrer d'Espanya
    Al sector nord del nucli urbà de Granollers

Conjunt arquitectònic
    XIX-XXI
    Necessita algunes actuacions de millora
    Residencial
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Conjunt de carrers i places situats al nord del nucli urbà antic de Granollers, els quals formen part de l’eixample del darrer quart del segle XIX. S’hi conserven alguns edificis, més aviat aïllats, representatius d’aquesta època. Originàriament tan sols estava constituït per petits nuclis de cases al mig de la plana composada per hortes, camps i jardins, amb algunes tàpies que protegien les propietats.

Els edificis, construïts entre finals del segle XIX i el primer terç del XX, eren senzills, habitats majoritàriament per obrers. Eren construccions entre mitgeres, de planta baixa, o de planta baixa i pis, generalment amb una eixida posterior per al pou i safareig i algunes flors. També es van començar a construir les primeres cases de veïns amb alçades superiors. En alguns casos s’hi poden veure elements decoratius, com balustres ceràmics. Al costat dels edificis d'habitatges també n’apareixen altres de tipologia industrial per hostatjar petits tallers i indústries. En els darrers anys molts edificis han estat objecte d’un procés de substitució.

CARRER ESPANYA: aquest carrer comença al Torras i Bages i arriba fins a la plaça d'Espanya, lloc on conflueixen a més d'aquest carrer els d'Almogavers i Joan Coll. En destaquem els números 33 (Torre Maria Luisa, modernista, parcialment enderrocada, resta part de la façana amb elements decoratius modernistes, solar d'urbanització imminent), 34 (sanefa de decoració ceràmica verda i blanca, de planta baixa amb terrat limitat per pilarets similars a la casa de Josep Riera a la plaça de les Olles).

CARRER FONT DE L'ESCOT: aquest vial va a intervals des de la plaça d'Espanya fins al carrer del Rosselló. En destaquem els números 49-51-53 (tipologia tradicional urbana de planta baixa més planta pis),

CARRER CONGOST: aquest vial que s'estén de Llevant a Ponent, del carrer de Corró, davant mateix de la capella dels Sants Metges fins el carrer de Ponent. En destaquem els següents edificis (senars): 19 (tipologia tradicional popular de planta baixa més pis), 21, 23 (reixa), 25, 27-29-31 (tipologia tradicional urbana de planta baixa),35 (modernista, 1929). I dels números parells: 2 (tipologia tradicional popular, correspon a 131 de Corró), 18-20-22-24 (cal Torero)-26-28-30-32 (tipologia tradicional popular de planta baixa).

L’eixample de Granollers es va configurar sobretot a la segona meitat del segle XIX. La carretera va substituir l'antic Camí Ral l'any 1848 i el ferrocarril va arribar el 23 de juliol de 1854. La segona línia de ferrocarril va arribar a Granollers el 1875. Fins al 1880 les edificacions s'estenien al sud pel carrer de Ricomà fins a la Creu de Palou, al nord fins la plaça de la Muntanya entorn a la fàbrica de la Font, i a Llevant, entre la nova carretera de Vic i l'antic traçat, i l'estació vella de França. Les línies paral·leles al nord i al sud es van iniciar entre 1862-63 amb la construcció de la fàbrica de Can Piñol i les primeres cases del carrer d'en Prim.

BAULIES I CORTAL, Jordi (1986b) "La industrialització de la vila i la ciutat moderna", Estudis de Granollers i del Vallés Oriental, Núm. 1, Aproximació al medi natural i a la història de Granollers, pp. 65-76 Granollers: Servei Municipal de Cultura.

GARCIA-PEY, Enric (1990) Recull onomàstic de Granollers: Motius, topònims, nomenclatura, Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, Núm. 3, Granollers, Ajuntament de Granollers.

GARRELL I ALSINA, Amador (1960) Granollers, vila oberta, Granollers, Gràfiques Garrell.