Cançons recollides de l'Hereu Mill, Josep Casals i Cirera

Sant Julià de Cerdanyola

Patrimoni immaterial
    Música i dansa
    L'estat és regular ja que moltes cançons no s'han tornat a recuperar.
    Sense accés
    Científic
    María del Agua Cortés Elía. OPC

Josep Casals Cirera, conegut com a Hereu Mill, va néixer a Sant Julià de Cerdanyola. Durant els anys 1926 i 1927, va ser entrevistat per Joan Tomàs i Parés a la Casa de Caritat de Barcelona, on s'havia retirat, i on va morir entre els anys 1927 i 1928. Joan Tomàs, músic i folklorista, es dedicava a recórrer Catalunya amb l'objectiu de recollir el patrimoni musical tradicional. Gràcies a la seva extraordinària memòria, Josep Casals li va poder cantar 218 cançons d'arrel tradicional, que es cantaven a Sant Julià de Cerdanyola i també a la zona del Berguedà, permeten recollir cançons, corrandes i danses que sinó s'haurien perdut. En el moment de ser entrevistat Josep Casals tenia 55 anys, segons explicava Joan Tomàs era "un home molt agradable, xiroi i al mateix temps humil; sap un sens fi de cançons i les recorda totes molt bé. Afina molt, tant que jo, pocs cantaires rurals he trobat que afinessin tan com ell. Diu ell que era tingut per un dels millors cantadors d'aquelles rodalies. Els diumenges cantava l'ofici i quan anaven als aplecs o a les treballades, o bé quan a les nit d'hivern esclofollaven blat de moro a les cases..... ". "Havia fet de pagès, i quan s'esqueia l'època de la sega formava part de les colles que anaven des del seu poble a segar a l'Urgell. També havia anat amb els paquetaires (contrabandistes) cap a França a fer de paquet. Fa prop de dos anys s'està a la Casa de caritat, per una malaltia que no el deixa treballar i sembla que s'hi ha posat bé." (Tomàs, 2009: 19)

Imatge de l'Hereu Mill el 1926 que forma part del fons recollit per Joan Tomàs i que es troba a l'Arxiu de l'Obra del Cançoner Popular de Catalunya a Montserrat; publicada a Masot, 2009, p. 145.

Massot i Muntaner, Josep (2009) Obra del Cançoner Popular de Catalunya. Materials Volum XIX. Missions de recerca a la Casa de Caritat de Barcelona. Per Joan Tomàs. Publicacions de l'Abadia de Montserrat. P. 31.
    Tomàs, Joan (1926) Recerques a la casa de la Caritat de Barcelona sobre el cantaire Josep Casals i Cirera, l'Hereu Mill, de Sant Julià de Cerdanyola. Fons del Mestre Joan Tomàs, recerques Casa de Caritat, caixa 469. Arxiu Direcció General de Cultura Popular, Generalitat de Catalunya.
    Tomàs i Guilera, Jordi (2008) El mestre Joan Tomàs i Parés: passió per la cançó popular. Publicacions de l'Abadia de Montserrat. Biblioteca de cultura popular Valeri Serra i Boldú, 19.