Camí empedrat de la Pedregosa
Prats de Lluçanès

Osona
    Sector sud del terme municipal
    A 1000 metres per pista forestal de la carretera B-431, punt quilomètric 69'600

419438
    Jaciment arqueològic
    Dolent
    L'estat general de conservació és pobre, tot i que la part que pertany al municipi de Prats de Lluçanès, podria tenir interès arqueològic.
    BPU
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal. Tipus de protecció: Tipològica
    Sense ús
    Ref. Cad.: 005A00015
    Jordi Compte i Marta Homs

La masia de la Pedregosa es troba situada en terme d'Oristà, tot i que prop del límit amb Prats de Lluçanès, ja que la majoria de les seves terres es troben en aquest terme municipal. Just a l'est de la masia, al límit entre els dos termes municipals, s'ha localitzat les restes d'un camí empedrat. El camí empedrat, que s'ha anomenat de la Pedregosa, al desconèixer el seu recorregut, té una direcció sud-oest a nord-est i dos trams ben diferenciats. Del tram nord es conserven les restes d'un camí amb forma de trinxera invertida, és a dir, que les restes del camí s'han anat erosionant i/o amuntegant fins arribar a formar un monticle allargat, recte i regular, semblant al que es va excavar en el jaciment del Permanyer, ubicat entre els termes municipals d'Olost i Muntanyola. El tram sud es troba dins del terme municipal d'Oristà i al sud de la masia de la Pedregosa. Es tracta d'un tram recte i ascendent que salva el fort desnivell que hi ha al sud de la masia. D'aquest, se'n conserven alguns trams de mur de contenció.

Es desconeix l'origen d'aquest camí, tot i que una excavació en el tram nord del camí (el que es troba en terme municipal de Prats de Lluçanès) permetria datar-lo. En el cas del Permanyer, jaciment excavat en el que hi havia un tram de camí (tram 3) amb la mateixa conservació que aquest (forma de trinxera invertida), es tractava d'un camí d'època romana, tot i que és impossible assegurar que es tracta del mateix cas.

LAFUENTE, M.; SALA R., SOT Prospecció Arqueològica Projecte de recrea i avaluació del Patrimoni Arqueològic del Lluçanès. Consorci del Lluçanès. 2006 (inèdit).