Cabana de la terra del Xacó
Oristà

Osona
    Sector sud del terme municipal
    A 4300 metres per pista forestal de la carretera C-670, punt quilomètric 6'300

422062
    Element arquitectònic
    Regular
    A la part frontal de la cabana, sobre l'únic accés, hi manca un tram de mur de càrrega que estava entre la llinda de fusta de la porta i la volta de la cabana. Actualment la llinda de fusta ha caigut al terra davant la porta.
    Sense ús
    Ref. cad.: 006A00035
    Jordi Compte i Marta Homs
    Rosa Cabré, Núria Simón, Jordi Bolea.

La cabana de la terra del Xacó està situada al sud-oest de Sagalés, a mig camí entre aquesta masia i el sector de Sant Nazari de la Garriga, en una vall, a l'extrem sud del terme municipal, travessada la riera de Sagalés. Es tracta d'una cabana aïllada de grans dimensions situada sobre un monticle rocós, pràcticament encerclat per un camp, que antigament estava dividit en feixes. La cabana està construïda amb murs de càrrega de maçoneria de pedra amb morter, amb carreus treballats delimitant les cantonades, la porta orientada a l'est, queda emmarcada per dos brancals de pedra treballada i tancada superiorment per una llinda de fusta que actualment està caiguda al terra. La cabana és de planta rectangular, d'uns 6 metres de llarg per 3 d'ample, està coberta amb volta de canó amb lloses a plec de llibre i amb un pilar central quadrat a l'interior que la reforça; exteriorment presenta una capa de terra i vegetació que creix per sobre. A l'extrem oest de l'interior, la barraca té unes menjadores de maçoneria de pedra que configuren una bancada que ocupa tota l'amplada de la paret.

Dimensions:

Planta exterior: 300 x 585 cm.
    Obertura principal: 250 x 150 cm.
    Gruix de mur: 53 cm.
    Columna interior: 54 x 84 cm.
    Postada: 72 cm. de mur x 54 cm. de fons

Antigament, gran part de la superfície d'Oristà es cultivava en feixes de petites dimensions guanyades al desnivell. La distància d'algunes d'aquestes feixes amb l'habitatge dels pagesos va afavorir la creació d'aquestes cabanes i barraques, que s'utilitzaven per a deixar-hi eines del camp, per resguardar-s'hi en casos de tempesta o altres necessitats i en alguns casos, per guardar-hi bestiar. Precisament, eren els bous que havien d'ajudar a conrear les feixes dels voltants d'aquesta barraca, els que pernoctaven a la cabana.