Cabana de la terra del Xacó Oristà

Osona
Sector sud del terme municipal
A 4300 metres per pista forestal de la carretera C-670, punt quilomètric 6'300

422062
Element arquitectònic
Popular
Regular
A la part frontal de la cabana, sobre l'únic accés, hi manca un tram de mur de càrrega entre la llinda de fusta de la porta i la volta de la cabana.
Sense ús
Ref. cad.: 006A00035
Jordi Compte i Marta Homs

La cabana de la terra del Xacó està situada al sud-oest de Sagalés, a mig camí entre aquesta masia i el sector de Sant Nazari de la Garriga, en una vall, a l'extrem sud del terme municipal, travessada la riera de Sagalés.
Es tracta d'una cabana de grans dimensions situada sobre un monticle rocós, pràcticament encerclat per un camp, que antigament estava dividit en feixes. La cabana està construïda amb murs de càrrega de maçoneria de pedra amb morter, amb carreus treballats delimitant les cantonades i emmarcant l'única obertura, l'accés principal emmarcat amb brancals de pedra treballada i llinda de fusta, orientat a l'est. La cabana, d'uns 7 metres de llarg per poc més de tres d'ample, està coberta amb volta de canó amb lloses a plec de llibre i amb un pilar central quadrat a l'interior que la reforça. A l'extrem oest de l'interior, la barraca té unes menjadores de maçoneria de pedra.

Antigament, gran part de la superfície d'Oristà es cultivava en feixes de petites dimensions guanyades al desnivell. La distància d'algunes d'aquestes feixes amb l'habitatge dels pagesos va afavorir la creació d'aquestes cabanes i barraques, que s'utilitzaven per a deixar-hi eines del camp, per resguardar-s'hi en casos de tempesta o altres necessitats i en alguns casos, per guardar-hi bestiar. Precisament, eren els bous que havien d'ajudar a conrear les feixes dels voltants d'aquesta barraca, els que pernoctaven a la cabana.