Barraca de vinya del Trompet Sant Feliu Sasserra

Bages
Sector central del terme municipal
A 2.300 metres de la carretera B-431 punt quilomètric 63,8

Element arquitectònic
Popular
La teulada presenta vegetació i una part es troba mig enderrocada.
Productiu
Ref. cad.: 003A00033
Jordi Compte i Marta Homs

La barraca de vinya, anomenada barraca del Trompet, es troba situada just al peu d'un turó on s'hi ubica la barraca de vinya de Clapers I. És també una barraca de grans dimensions construïda amb pedra seca, falsa cúpula i ràfec de lloses que delimita el perímetre. Orientada a l'oest presenta una part parcialment enderrocada a la seva zona de migjorn i està constituïda per una porta emmarcada amb pedra treballada de grans dimensions i una llosa a mode de llinda. L'accés a l'interior està clos per una porta metàl·lica.

A zona de Clapers s'hi conserva alguna feixa amb vells ceps conservant el marc del què va representar l'explotació vinícola al municipi de Sant Feliu Sasserra.

Aquestes barraques de vinya, també anomenades barraques cerdanes, les construïren els pastors cerdans que baixaven a les planes a llogar-se com a jornalers en el camp. La seva coneixença i experiència en l'art de la construcció de la pedra seca, molt utilitzada en les zones pirinenques, va portar a deixar testimoni d'aquest tipus de construcció en aquestes contrades.
Les barraques tenien el seu ús en l'emmagatzematge dels utensilis emprats en les feines del camp, així com també com aixopluc esporàdic en cas de necessitat, ja que les reduïdes dimensions no creen espai per a llarg estatge.
El conreu de vinya s'expandí durant els segles XVII i XIX fins a l'arribada de la fil·loxera (insecte que ofega els ceps) vers el 1890 que provocà la crisi vinícola.