Altar Major de Santa Maria de Vilalleons

Modern
    Barroc
    XVII-XVIII
    Bartomeu Ballester, escultor / Salvador Colobrans, daurador.
    POUM (DOGC 5817 de 14/02/2011).
    Restringit
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Vic
    Virgínia Cepero González

Retaule d'estil barroc situat a l'absis de l'església de Santa Maria de Vilalleons. És fet amb fusta policromada i daurada i conté representacions pictòriques. És obra del mestre fuster Bartomeu Ballester, daurat per Salvador Colobrans; va ser completat posteriorment pel pintor i daurador Jaume Madriguera i Vilaró i pel seu ajudant Josep Crusells; hi va intervenir també el mestre pintor Balil, que va finalitzar l'obra pictòrica. Consta de tres cossos articulats en diferents plans, seguint l'arquitectura de l'espai. El cos central, més avançat, és format per quatre registres sobreposats, emmarcats per columnes salomòniques i ornamentacions amb volutes. En aquest cos hi ha el sagrari amb les grades, una fornícula amb la figura de la Mare de Déu sedent, una Assumpta i una Creu al registre superior. En els cossos laterals hi ha les pintures amb les imatges de Sant Pere i Sant Pau amb cariàtides. Per sobre, un petit registre amb escenes de la troballa de la Mare de Déu de Vilalleons. Més amunt, hi ha tres pisos amb teles amb les representacions pictòriques de la Nativitat de la Mare de Déu, els seus Esposoris i Sant Josep, l'Ascensió de Jesús i l'abraçada entre Sant Joaquim i Santa Anna, l'Arbre de Jessè i l'Anunciació de l'Arcàngel Gabriel.

L'Altar Major fou construït entre 1668 i 1672, per l'escultor Bartomeu Ballester. L'any 1688 Salvador Colobrans va daurar el sagrari, les tres grades del retaule i la imatge de l'Assumpta de la fornícula central, amb els àngels. L'any 1700 Jaume Madriguera i Vilaró i el seu ajudant Josep Crusells, van completar el daurat i van pintar els quadres de Sant Pere i de Sant Pau i quatre escenes del trobament de la Mare de Déu. Finalment l'any 1703, el mestre pintor Balil va pintar els quadres dels cossos laterals. A causa de la construcció d'un manifestador sobre la segona grada, es van haver de treure dues pintures de la llegenda de la troballa de la Mare de Déu, guardades fins a l'any 1936 a la Rectoria, i actualment desaparegudes.

- H. M. TALLER D'ARQUITECTURA I CONSTRUCCIÓ S. L (2010). Catàleg de béns d'interès històric arquitectònic i paisatgístic. POUM. Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta. Sant Julià de Vilatorta. - PLADEVALL i FONT, A. (1994). Puig-L'Agulla i Vilalleons: un santuari i una parròquia mil·lenària. Barcelona: Ed. Montblanc-Martín.