Vagó de tren
Callús
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Antic vagó de tren de la "Companyia Internacional das Carruagens" que corresponia al vagó de restaurant. Era el cotxe restaurant que utilitzaven els trens de luxe, construït per la Societat Espanyola de Construcció Naval (Bilbao) el 1930 per a la Companyia dels Cotxes Llit, destinat a itineraris a la península ibèrica, i que formava part del parc ibèric de la companyia, per aquest motiu la retolació exterior està escrita en portuguès. Va prestar servei fins al 1982 i el 1988 va passar a ser propietat de Renfe.
Aquest cotxe restaurant va ser el penúltim d'una sèrie de vuit cotxes construïts totalment a Espanya, per la Societat Espanyola de Construcció Naval (Bilbao) per a la Compagie Internacional des Wagons-Lits i Grands Express Européens (CIWL) = Companyia dels Cotxes Llit el 1930. Amb caixa metàl·lica i de gàlib ibèric, constava de 36 places distribuïdes en dos salons de 18 places cadascun. La seva decoració estava plena de delicades marqueteries amb motius florals de diferents colors a les parets. Constava de bogies Pensylvania amb caixa de greix isoterms, fre de buit. Pesa 52.900 kg i fa 21,4 metres de longitud.
Història
Aquest vehicle estava ubicat al Museu del Ferrocarril de Catalunya fins al 2005 quan va ser cedit al projecte ''Ecorail del Cardener'' que buscava aprofitar el valor turístic natural del traçat ferroviari entre Súria i Manresa. Va ser traslladat a Callús durant la festa major de 2006, remodelant la zona per tal d'evitar que la via signifiqui una barrera pel poble. El vehicle està cedit pel Museu del Ferrocarril de Catalunya a l’Ajuntament de Callús a través d’un contracte de cessió de bé cultural.
Bibliografia
-A.A.D.D. "El vagó: arribar i moldre" Notícies de l'Ajuntament. El poble, núm. 49. 2006. -A.A.D.D. "Millores a l'entorn del Vagó" Notícies de l'Ajuntament. El poble, núm. 50. 2007.