Túnel línia Barcelona-Igualada dels FGC 1
Vallbona d'Anoia

    Anoia
    Polígon industrial del Querol
    Emplaçament
    Carretera B-224 després del Km 3 trencar a l'esquerra a la zona d'esbarjo del Querol
    279

    Coordenades:

    41.52517
    1.70821
    392224
    4597864
    Número de fitxa
    08292-32
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XIX
    Any
    1890
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Altres
    Titularitat
    Pública
    Generalitat de Catalunya
    Autoria de la fitxa
    Núria Cabañas

    Túnel sota la línia de Barcelona-Igualada dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Es tracta d'un túnel de 30 m de longitud per 4 m d'amplada construït mitjançant uns murs de pedra i ciment sobre el qual descansa una volta de canó de maons realitzada amb quatre arcs de maons massissos a sardinell.

    La fitxa s'ha omplert amb les dades de la fitxa 18. EA del Catàleg de Béns Arquitectònics, Històrics i Ambientals de Vallbona d'Anoia, redactat pel Servei del Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona.

    A mitjans del segle XIX l'ajuntament de Vallbona i diferents vallbonencs van participar en una iniciativa fallida per demanar una subvenció per la construcció del tren. A inicis de 1880 es va idear novament un projecte de construcció d'un tren que unís Igualada - Martorell. L'impulsor de l'idea fou Pere Bové, de Cal Bota. Després de varies interrupcions finalment fou possible la seva construcció amb la creació de la "Compagnie du Chemin de Fer Central Catalan" de capital belga i seu social a Lieja.
    El túnel se situa en una forta corba coneguda com el "Giravolt".

    AAVV. (2014): Pla especial urbanístic de protecció i catàleg del patrimoni arquitectònic, històric i ambiental de Vallbona d'Anoia. SPAL. Diputació de Barcelona.
    AVINYÓ, MOSSÉN JOAN. (1909): Monografía histórica del Castell de Cabrera y poble de Vallbona en el Panadés. Igualada.