Tremuges Noves Coll de Pradell Vallcebre

Berguedà
Coll de Pradell

Coordenades:

42.20086
1.77898
399196
4672799
08293-267
Patrimoni immoble
Edifici
Contemporani
XX
Regular
Legal
BCIL, aprovat el 06/03/19 pel Consell Comarcal
Obert
Científic
Privada
08293A004002930000AK
OPC - María del Agua Cortés Elía

Les tremuges noves de la mina Nova es troben al peu de la carretera B-401. Queden les restes d'una construcció de planta rectangular feta de pedra i formigó, amb les cantoneres i obertures de maó. Es conserva una alçada de murs d'uns 4 per la cara sud, on s'hi poden veure tres obertures a la part superior.
Aprofita el desnivell del terreny, de forma que per la cara nord, arribaven les vagonetes des de la mina i aquestes abocaven el carbó a les tremuges per la part superior. Després, per buidar el material es feia utilitzant les petites obertures quadrades, des de les que es tornava a carregar el carbó en camions o al telefèric que el transportava fins a Guardiola de Berguedà on era carregat al tren fins al seu destí, les indústries del Llobregat i Barcelona.
Aquest edifici està en molt mal estat de conservació, i la plaça que hi havia davant de les tremuges ja no existeix degut a una esllavissada que va destruir el camí de Vallcebre a Saldes per Coll de Pradell, quan es va fer la pista nova que passa per davant de les tremuges no es va mantenir Ia plaça ja que havia deixat de tenir utilitat.

Fotografies de Guillem Quer (SPAL). Era d'ús privat, el propietari de Cal Xic explica que el seu pare va construir el forn per ús propi.
L'Associació Trens Miners Turístics està consolidant aquesta zona per complementar el recorregut del tren turístic ja establert des de la boca mina de la Mina Nova fins a la carretera de Vallcebre a Saldes per Coll de Pradell.

L'explotació de carbó a Coll de Pradell es va iniciar al principi dels anys 1930 amb la perforació de la mina Enriqueta. Al 1947 s'inicien els treballs de perforació de la Mina Nova. L'accés dels camions al carregador de la Mina Nova era problematic, especialment a l'hivern i per aquest motiu es va construïr una estació de carrega nova. Per arribar-hi amb el carbó, el 1949 es va perforar la paret de roca de la muntanya per fer un túnel de 50m i es va perllongar el traçat ferroviaria en més de 400m. Al fer la pista nova per anar de Vallcebre a Saldes per Coll de Pradell, desprès de la gran esllavissada a la tardor de 1991, la plaça de carrega davant de les tremuges es va quedar destrossada.

ORIOLA, Josep i SOLER, Ramon (1997). Relleu fotogràfic de les mines del Berguedà. Berimprès SL.
Quer, Guillem (2015) Recerca històrica d'elements patrimonials de Vallcebre. Inventari de béns. SPAL, Diputació de Barcelona.
Cortés Elía, María del Agua (2017) Expedient per a la declaració de les antigues instal·lacions mineres de Coll de Pradell com a Bé Cultural d'Interès Local BCIL. Diputació de Barcelona.