Torrota de la Roca (Torre de Lacera, Castell de la Roca, Torre del Moro)
Sant Llorenç Savall

Vallès Occidental
    Entre la carretera de Castellar i el mas de la Roca, en un turó a la dreta camí de la creu de Ricó.
    Vall d'Horta

420798
    Jaciment arqueològic
    Medieval
    XI-XIII
    Dolent
    Element sense cap mena de consolidació, molt a l'abast de buscadors desaprensius de pedra rústica.
    BCIN
    National Monument Record
    Defensa
    BCIN (MH 1495) R/I/51/5647 (22/4/49 BOE 5/5/49)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sense ús
    Ref. Cad.: 010A00025
    Laura de Castellet i Ramon

De l'antiga torre quadrada, que deuria fer uns 12 m. de costat, només resta dempeus un bon pany de paret esbotzat d'uns 3 m. d'alçada i dues cantoneres. Els carreus, més o menys treballats, foren reaprofitats amb els anys per a fer-ne marges, però n'hi ha molts d'escampats al voltant.

El conjunt de la torre i torre de senyals de Lacera apareix lligat al castell de Pera, com a protecció avançada de l'entrada de la vall d'Horta, fora de l'aguait del castell. Les primeres notícies documentals daten de finals del segle XI, i el darrer esment és en un testament de 1228. El territori i nom de Lacera és àmpliament documentat durant un periode més extens, i la torre en fóra només l'element defensiu de referència. És probable que, un cop perduda l'eficàcia del Castell de Pera, que seria de difícil accés, la Torre de Lacera tingués alguna funció residencial o administrativa regulant aquest ampli territori que vindria a correspondre's a bona part del terme municipal actual.

AA.DD. (1991): Catalunya Romànica: El Vallès Occidental / El Vallès Oriental. Vol. XVIII. Barcelona, Enciclopèdia Catalana. CATALÀ ROCA, Pere (1962) Els Castells catalans. Barcelona, Rafael Dalmau editor. FERRANDO i ROIG, Antoni (1983) El Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l'Obac. Història i arqueologia vistes per un excursionista. Sabadell, Cooperativa El Pot. FERRANDO i ROIG, Antoni (1992.1) Els castells del rodal del Montcau. Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat. Cavall Bernat, 21.