Torre Verda de la Sala
Folgueroles

Osona
    Carrer de la Rambla, 7
    A l’extrem sud-est del nucli urbà, prop del mas la Sala
    554 m.s.n.m

2.32015
    Edifici
    XIX-XX
    BPU
    BPU-AEA. Catàleg de béns a protegir del POUM de Folgueroles.
    Residencial
    Ref. Cad.: 3633502DG4433S
    Adriana Geladó Prat

Edifici entremitgeres de planta rectangular, amb un espai de jardí posterior. Presenta una coberta de teula àrab de dues vessants, amb el carener paral·lel a la façana principal i un ràfec de dents de serra sostingut amb mètopes i decorat amb motius geomètrics triangulars. Està distribuït en planta baixa i pis, amb el parament principal orientat a tramuntana. Totes les obertures són rectangulars, estan distribuïdes simètricament i n’hi ha tres per planta. Les de la planta baixa tenen els emmarcaments motllurats i disposats a mode de carreus, amb les llindes esgrafiades amb motius vegetals i protegides amb guardapols apuntats de pedra. Les finestres del pis presenten el mateix tipus d’emmarcament i decoració a les llindes, tot i que els guardapols són d’obra i estan sostinguts amb mètopes esglaonades. La façana compta amb un revestiment arrebossat que simula carreus, el de la planta baixa amb les juntes ben destacades. Entre els dos nivells hi ha una cornisa horitzontal motllurada i decorada amb dents de serra. A la planta baixa hi ha un gran sòcol arrebossat de granulometria gran. El jardí posterior està delimitat amb una tanca de pedra remata amb maons i intercalada amb pilars arrebossats amb els coronaments esglaonats i bastits amb maons. La tanca està rematada amb una barana de ferro decorada i la porta d’accés és de doble fulla, també de ferro decorat.

Altres noms relacionats amb l’edifici: Torre Vella de la Sala.

Aquesta casa formava part de la propietat del mas la Sala. Durant un temps fou l’habitatge d’un dels mestres del poble, el sr. Pere Dallarès. Durant el conflicte bèl·lic de la guerra Civil espanyola, la casa fou utilitzada per donar classes als fills dels refugiats. És probable que el sobrenom amb el que es coneix l’edifici faci referència al color de les persianes de la façana principal. Alhora, el sobrenom de Torre Vella procedeix del fet que fou construïda força temps abans que la Torre Vermella de la Sala, situada en el mateix carrer i propietat també dels propietaris de la Sala.

ARUMÍ I BERGA, Pilar (Coord.) (2006). Folgueroles casa x casa. Folgueroles: Ajuntament de Folgueroles, p. 42.

NAVARRO ACEBES, Ferran (2021). Catàleg de béns a protegir. R18/07 Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Folgueroles. Consultat 24 octubre 2021, des de https://dtes.gencat.cat/rpucportal/ Núm. Identificació PAP.07.