Torre del telefèric de Vallcebre Vallcebre

Cal Rambanes

Element arquitectònic
XX
De la torre del telefèric en queden només els suports de formigó
Sense ús
08293A003000810000AY
OPC - María del Agua Cortés Elía

Base d'una torre del telefèric de carbó de Vallcebre en forma dels suports de formigó que aguantaven una de les torres. Es troben suports mig tombats al mateix indret. Zona de camps en la part baixa del sinclinal de Vallcebre, a l'esquerra del Torrent de la Jou. Es conreava camps grans i feixes petites fins ben entrat els anys 1990. Encara ara es conrea algun camp petit. La zona és inestable. Accés fàcil des de la casa Cal Rambanes.

Fotografies de Guillem Quer (SPAL). Era d'ús privat, el propietari de Cal Xic explica que el seu pare va construir el forn per ús propi.

El telefèric de Vallcebre portava carbó del Tumí en la part alta del municipi. Va arribar a Grallera (Griera), per sota dels Cingles de Vallcebre en el municipi de Guardiola de Bergguedà, l'any 1944 i va funcionar fins el 1962. Al costat de la base de la torre de Cal Rambanes hi ha tres suports més, mig tombats i testimoni al terreny inestable de Vallcebre.

J. Picas i A. Prat. 2004. Els telefèrics de carbó. Saldes i Vallcebre. Zenobita Edicions.
Quer, Guillem (2015) Recerca històrica d'elements patrimonials de Vallcebre. Inventari de béns. SPAL, Diputació de Barcelona.