Tomba dels marquesos de Castelldosrius
Dosrius

Maresme
    Camí del Cementiri, s/n - Polígon industrial can Ribot - Zona de Dosrius
    Dins del cementiri de Dosrius, a la terrassa superior, al costat del passeig central

Element arquitectònic
    Popular
    XX
    Any
    1949
    Religiós
    Ajuntament de Dosrius
    Adriana Geladó Prat

Sepultura múltiple aïllada i excavada a terra, coberta per una gran llosa rectangular de pedra granítica, assentada damunt d'una filada de blocs de granit disposada en pendent. La llosa presenta una creu llatina a la part superior i una trapa central de perfil rectangular, amb l'escut de la família i el nom: "MARQUESES DE CASTELLDOSRIUS". Als extrems hi ha quatre argolles de ferro per poder-la obrir.

El projecte per a la construcció d'un panteó soterrat per "Don Félix de Sentmenat, Marquès de Castelldosrius, en el Cementerio Municipal de Dosrius" data del 22 de desembre de l'any 1948 i fou presentat a l'Ajuntament de Dosrius. En aquest document hi constava com havia de ser la seva construcció: un solar en forma de trapezi amb una superfície de 8,5 m d'amplada x 7 m de llargada, amb un total de 59,50 m2. Tindria una capacitat per 8-10 departaments. Segons el projecte, en la secció a-b hi anaven 9 nínxols, mentre que en la c-d, 6 nínxols més. A l'exterior, una trapa de pedra o marbre amb una creu, amb el perímetre tancat amb uns pilastres de pedra o marbre i una cadena de pilar a pilar. Finalment, el panteó fou construït l'any 1949 amb algunes modificacions sobre el projecte original: a l'exterior, damunt de la trapa, també s'hi col·locà l'escut de la família Sentmenat, Marquesos de Castelldosrius, sense la cadena.

ALSINA, N.; CALONGE, R.; CUSPINERA, L.; JUBANY, M.A.; LACUESTA, R. (2005). Inventari del patrimoni històric, arquitectònic i ambiental de Dosrius. [Barcelona: Diputació de Barcelona, Ajuntament de Dosrius], Núm. Ref.: I.E.08/013.