Tines de Barquets
Rajadell
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Conjunt de tines amb una casa de pagès adossada a la part posterior. També hi ha una habitació dedicada a granja, construïda recentment i, a pocs metres, una gran bassa.
La construcció de les tines és d'una tipologia semblant a les tradicionals dels masos. Consta de quatre cambres adossades que formen una construcció de planta rectangular, allargada, alineada amb el camí, amb les portes abocades al camí, i amb coberta a una vessant. A la part de les boixes hi ha els típics barracons. Les parets són de maçoneria amb restes d'arrebossat. La part alta del cos més ponentí és fet amb tova.
Respecte a l'interior, referim la descripció del PEP 1993. El conjunt consta de 7 tines que són visibles. A la part central, no accessible, n'hi havia segurament 3 més. És a dir, en total 10 tines. La tipologia de les tines és diversa. N'hi ha cinc de cilíndriques: tres que mesuren tres metres de diàmetre i tres de profunditat;i dues de dos metres de diàmetre. Dues són rectangulars: la més gran mesura 3 x 4,5 metres per 5 de profunditat, i l'altra 3 x 3 metres i 4 de profunditat. Possiblement, les tines s'hauran tapat posteriorment per poder aprofitar l'edifici per a ús residencial.
La casa s'adossà posteriorment a la part posterior de les tines. L'accés és per la porta central de les tines, que constitueixen la façana principal del conjunt, al costat del camí. Es tracta d'un cos de planta quadrada, amb coberta a doble vessant, que enllaça amb la teulada de les tines. És de planta baixa més un pis. Les parets són de maçoneria, amb arrebossat blanc cru. Algunes de les obertures, senzilles, són amb llindes de fusta i d'altres estan emmarcades amb carreus. A la planta baixa s'observa una arcada. Darrera hi ha un clos i un cobert, totalment envaïts per la vegetació.
La bassa és al costat ponentí de l'edifici. Està tancat per una resclosa d'on surt un canal estret cap a la part posterior de la casa .
Figura al Catàleg de Masies i Cases Rurals 2014 (num. 89). Actualment denominada "Las Tinas"
Conjunt de tines singular. Situada al costat del camí i de la riera de l'Infern. Paratge molt agradable amb vegetació rica i abundant, típica de riera i fauna també típica de zona humida. Conreus a llevant...
Ubicada al costat del camí que va de Castellfollit a Manresa, camí de can Servitge en direcció O. Es troba a mà dreta a 1 km. de can Servitge i a 100 metres de Can Barquetts en línias recta.
Història
Les tines eren anomenades de cal Barquets; per tant tenien relació amb aquest mas. Fa uns quants anys a les tines hi vivien uns avis, pràcticament sense casa. Posteriorment s'hi construí t la casa. La bassa també és de construcció recent, dels anys cinquanta del segle XX, aproximadament.
Bibliografia
Informació oral de Melitó de cal Font Figuera (1993)