Serres de Busa-Bastets-Lord Montmajor

Berguedà
Valielles
A l'extrem oest de la comarca al seu límit amb Navès.

Patrimoni natural
Zona d'interès
Legal
PEIN, 14-12-1992
Ref. cad.: 012A00004
Cortés Elía, Mª del Agua

Espai natural de l'alta conca del cardener, delimitat per les valls de l'Aigua d'Ora i al nord per l'Aigua de Valls. Situat dins el context dels pre-Pirineus és un bon representant d'aquest territori de transició entre la regió pre-pirinenca i la Depressió Central. L'espai està format per tres unitats de relleu ben definides: la serra de Busa, la serra de Bastets i la Mola de Lord. L'espai té una superfície total de 4.569,5 ha, de les quals 355 ha es troben dins el terme municipal de Montmajor i la resta està repartida entre els municipis de Guixers, Lladurs, Navès, Odèn i Sant Llorenç de Morunys, tots ells de la comarca del Solsonès. Clima constinental (fred i sec), influeix en la flora, rpincipalment roure martinenc; paissatge mediterrani als solells amb presència de boix; mentre als obacs predominen les fagedes i les pinedes de pi roig. Destaca la presència de líquens. La xarxa hidrogràfica és formada per un conjunt de rius i rierols entre els que destaca l'Agua d'Ora.

Escala del plànol: 1:50000.

L'espai va ser inclós l'any 1992 en el Pla d'Espais d'Interès Natural de la Generalitat de Catalunya en tractarse d'un espai represetatiu de la diversitat dels sistemes naturals del pre-Pirineu oriental meridional. La complexitat orogràfica junt amb l'erosió ha ajudat a la formació d'un relleu singular de gran bellesa paisatgística.

Memòria descriptiva dels Espais d'Interès Natural. Generalitat de catalunya. Departament de Medi Ambient. 1992.