Sarcòfag del Racó de la Calma
Sitges

Garraf
    C/ Fonollar, Racó de la Calma.

Patrimoni moble
    Objecte
    Paleocristià
    Antic
    Romà
    III-IV
    Ornamental
    Ajuntament de Sitges, Pl Ajuntament n/s, Sitges 08870
    Laia Massansalvador Soler

Es tracta d'un sarcòfag romanocristià trobat a la segona meitat del segle XIX, del que es desconeixen les circumstàncies de la seva localització. El sarcòfag està fet amb pedra local, amb decoració de solcs verticals, tipus el que hi ha a la necròpoli paleocristiana de Tarragona, i es data al llarg del segle III i els començaments dels segle IV després de Crist.

Actualment, el sarcòfag es troba al Racó de la Calma, situat de manera que serveix de pica a dos brolladors d'aigua fets de pedra simulant els caps d'algunes feres fantàstiques. El sarcòfag descansa sobre dues bases també en forma d'animal fantàstic. Per sobre del sarcòfag destaquen dos plafons ceràmics on s'hi pot llegir la recomanació de no beure aigua dels brolladors. Al centre dels dos plafons hi ha fet en pedra l'escut de la vila de Sitges.

El lloc on fou localitzat el sarcòfag és ocupat des del segle XIV per una ermita dedicada a la Mare de Deu del Vinyet, probablement sobre les restes d'un assentament romà. Després de descobert, el sarcòfag serví d'abeurador per animals durant molt de temps.

FERRER (1945-46). "El sarcofago romano de Sitges". Ampurias, VII-VIII.