Sant Pere de Vila-rasa
Sant Boi de Lluçanès

Osona
    Sector oest del terme municipal
    A 1000 metres per pista forestal de la carretera BP-4653, punt quilomètric 12'650

Edifici
    Modern
    XVIII
    Normes Subsidiàries de Planejament. 1993
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA. 23633
    Religiós
    Ref. cad.: 012A00001
    Jordi Compte i Marta Homs

Sant Pere de Vila-rasa es troba situada al costat nord-est de la masia de Vila-rasa, dins la lliça. Es tracta d'una capella d'una sola nau cobert amb teulada de doble vessant i murs de maçoneria de pedra irregular amb cantonades diferenciades de carreus de majors dimensions.
    La façana principal, orientada al sud, presenta un portal d'arc rebaixat emmarcat amb brancals i coronament de pedra motllurada. A Sobre el portal hi ha un òcul emmarcat amb pedra bisellada i encara més amunt, sota carener, s'obre una obertura ovalada. A la façana s'observa una finestra tapiada que presentava els brancals i el coronament de maó. Corona la façana un campanar modern d'espadanya d'un ull i amb una campana que substitueix l'antic que estava trencat.
    La façana est hi ha un cos adossat, possiblement la sagristia, amb la teulada d'una sola vessant. Presenta una finestra emmarcada amb monòlits de pedra amb la data de 1777.
    La façana oest queda integrada a les estructures agropecuàries modernes que hi ha a l'exterior del recinte de la lliça de la masia.

Anteriorment la capella estava dedicada a Sant Francesc. Donat que la finestra de la sagristia hi ha la data de 1777 i que gran part de les obres que es varen fer a la casa durant el segle XVIII les va dur a terme Francesc Vilà i Vila-rasa, possiblement la capella fou la culminació de les obres de la masia.

GAVÍN, Josep M (1984). Inventari d'esglésies. Osona. Volum 15. Arxiu. Gavín.
    Inventari de patrimoni cultural immoble de Catalunya. Sant Boi de Lluçanès. Àrea de Coneixement i Recerca, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya. Revisat el maig de 2008.