Sant Joan Baptista
Arenys de Munt

    Maresme
    Església de Sant Martí d'Arenys de Munt

    Coordenades:

    41.609
    2.5399
    461663
    4606468
    Número de fitxa
    08007 - 282
    Patrimoni moble
    Tipologia
    Objecte
    Modern
    Renaixement
    Segle
    XVI
    Any
    1542
    Joan de Tours
    Estat de conservació
    Regular
    No es disposa d'informació concreta sobre l'abast de les intervencions restauradores, però sembla que mancaven i que foren reintegrats els braços i alguns sectors no precisables del mantell. L'aspecte exterior de major impacte visual de la figura ha quedat enterament modificat per la policromia i el daurat moderns, resolts d'acord amb gustos poc exigents i amb criteris poc respectuosos de la condició històrica de l'obra. La peça ha esdevingut opaca a propòsit de caracteritzar l'estil de l'escultura cinccentista.
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Restringit
    Religiós
    Titularitat
    Privada accessible
    Bisbat de Girona
    Autoria de la fitxa
    Laura Bosch

    Escultura tallada en fusta de xiprer que Joan de Tours anà a buscar a Grions, representant a Sant Joan Baptista, dempeus (115 x 58 x 36). Ha arribat als nostres dies desfigurada a causa de dues "restauracions" sofertes fa més de quaranta anys (una abans i l'altra després de la guerra civil), que malauradament no permeten, actualment, distingir amb certesa els afegits moderns de les parts originals assignables - en hipòtesi a Joan Tours -. L'evident arcaisme d'algun dels seus trets s'explicaria remetent-los a un obrador del segle XVI.

    A les darreries de l'estiu de 1988 la família Corbera retornà a l'església de Sant Martí d'Arenys de Munt les dues escultures que segons tradició oral familiar tenien des de feia un mínim de quatre generacions. Les imatges eren relictes d'un incendi sobrevingut segurament fa uns cent cinquanta anys a la capella avui nomenada dels Dolors (la més pròxima al presbiteri a migdia de l'església). La família Corbera s'ocupà de la restauració d'aquest Sant, que cada any era dut a l'església el dia de la seva festa, tal vegada a causa d'una tradició amb llunyanes arrels de la casa. Foren lliurades juntament amb un fragment de fusta cremada (resta d'una imatge de la Mare de Déu amb el Nen, i alhora record de l'incendi) al rector de la parròquia, mossèn Pere Bellvert (que fou el primer a sospitar que aquesta escultura era obra de Joan de Tours). La imatge de Sant Joan Baptista i Sant Pere es podrien identificar amb les escultures documentades que Joan de Tours tallà en fusta de xiprer el 1542. Coincideixen la iconografia, el material i el mateix caràcter retaulístic de les peces, que també encaixen amb la tradició oral esmentada. Els trets formals, tant del disseny com de l'execució de les obres (sobretot en el cas de Sant Pere), ens remet al que es coneix de la producció catalana del Cinc-cents, i que recorden els relleus de pedra amb els bustos dels dotze apòstols que des del 1747 decoren el portal major de l'església de Calella, i realitzat per Joan de Tours després de 1553.

    GARRIGA I RIERA, Joaquim (1988) Escultures de Joan de Tours a Arenys de Mar. Arennios núm. 6. Col·lectiu pel Museu - Arxiu d'Arenys de Munt, desembre. Pàg.. 8-12