Sant Jaume de Boixadera dels Bancs
Montmajor

Berguedà
    Comaposada. Correà.
    Carretera de Berga a Solsona C-26, km 30 (Hostal Majoral), carretera a Boixadera.

Edifici
    Medieval
    XVIII
    Any
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC nº 3500, any 1982.
    Difícil
    Sense ús
    Bisbat de Solsona. Palau Episcopal. 25280 SOLSONA
    Cortés Elía, Mª del Agua

Església de petites proporcions, d'una sola nau, coberta amb volta de canó interior de pedra a plec de llibre i teulada exterior a dues vessants de teula àrab. Els murs son llisos, sense cap ornamentació, tan sols hi ha un petit ull de bou circular a la façana principal sobre la porta, i una finestra quadrada i tapiada al costat sud. La porta és oberta a ponent i està feta amb grans dovelles que formen un arc de mig punt. Sobre la porta hi ha un campanar d'espadanya amb dos ulls i de grans proporcions. El mur nord conserva dos contraforts. L'església havia tingut un absis semicircular que actualment no existeix i del que resten els fonaments. Va patir l'incendi forestal de l'any 1994 i es va cremar quasi per complert, desapareixent un retaule modern que hi havia al seu interior. L'any 2001 els actuals propietaris han reconstruït l'església.

Manquen dades històriques concretes per tal de ubicar l'església cronològicament, tot i que l'estructura mostra un antic edifici romànic. Possiblement es va construir com a capella de la veïna casa de Boixadera dels Bancs. Havia sigut sufragània de la parròquia del Cint (municipi de L'Espunyola) i actualment de la parròquia de Montmajor. Les cases de la zona de Boixadera formen part del territori de Correà, mentres que altres van passar a dependre de Tentellatge.

BURON, V. (1980). Esglésies romàniques catalanes. Guia. Segona edició. Artsestudi. Barcelona. VIGUÉ, J.; BASTARDES, A. (1978). Monuments de la Catalunya romànica. El Berguedà. Artestudi Eds. Barcelona.