Sant Cugat del Racó (jaciment)
Navàs

Bages
    Sector central del terme municipal. Parròquia de Sant Cugat del Racó.
    A Navàs prendre pista forestal asfaltada en direcció a Sant Cugat del Racó, uns 6 km.

Jaciment arqueològic
    Antic
    Romà
    I-V
    Regular
    Desconeixem l'estat de conservació d'aquest jaciment. Probablement el seu nucli principal es trobaria a la zona on actualment s'aixeca l'església de Sant Cugat del Racó
    BPU
    Pla Especial Urbanístic de Protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Navàs (Bages), 2018, amb el núm. 01.BARP. Nivell 6. AEA
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    CCAA 1546
    Sense ús
    08140A008000080000II
    Jordi Piñero Subirana

Jaciment d’època romana que es coneix tan sols per la troballa de material superficial que hi va fer Josep M. Badia. L’indret on van aflorar els materials es troba en un terreny erm uns 75 m al nord-oest de l’església de Sant Cugat del Racó. Aquí s’hi van recollir restes disperses de tègula i ceràmica africana sigil·lada clara.

Amb les escasses restes trobades no es pot aventurar quina mena d’assentament hi podia haver, però tenint en compte que tant Sant Cugat del Racó com Santa Maria de les Esglésies tenen vestigis arqueològics d’època antiga no seria estrany que aquests destacats llocs de culte de l’època alt-medieval ho fossin ja des d’èpoques més remotes. El més probable és que el nucli principal d’època romana es trobi a la zona on actualment s'aixeca l'església.

Aquest jaciment el va donar a conèixer Josep Maria Badia l'any 1984 en la publicació de les actes de la XXVI Assemblea Intercomarcal d’Estudiosos celebrada a Manresa el 1981. L'any 2006 s’hi van realitzar unes prospeccions arqueològiques en el marc d’una campanya que abastava la Vall del Cardener. Només s’hi van documentar materials d’època moderna i contemporània.

BADIA MASGRAU, Josep M. (1984). “Dades arqueològiques i històriques entorn de Navàs”. Actes de la XXVI Assemblea Intercomarcal d’Estudiosos (Manresa, 1981), 1er vol. Manresa, p. 119.

CAIXAL, ÀLVAR; VILAMALA, Imma i altres (2018). Pla Especial Urbanístic de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Navàs (Bages). Ajuntament de Navàs. Fitxa 01.BARP

DAURA, A.; GALOBART, J. (1983). "L’arqueologia al Bages", 2n volum. Les Fonts. Quaderns de Recerca i Divulgació, núm. 6. Col·legi Doctors i Llicenciats, Manresa, p. 30-31.

MARTÍ, R., FOLCH, C., GIBERT, J. (2006). Memòria de les prospeccions arqueològiques a la Vall del Cardener. Arxiu Servei d’Arqueologia i Paleontologia. Generalitat de Catalunya. Núm. Reg. 7084.